תקציר
מחקר זה עמד על כך שכתיבת תוספות המשיכה להתקיים בישיבות צרפת לאורך המאה השלוש עשרה. ממצא זה משתלב עם עדויות נוספות המלמדות על כך שישיבות צרפת נחשבו גם בתקופה זו למרכז רוחני, וגם תלמידים מגרמניה נסעו ללמוד בהן . כפי שראינו, בדומה לדורות שלפניהם, העשירו ר' פרץ ובני חוגו את קובצי התוספות ברובד משלהם, והקבצים של טוך ורא"ש קלטו תובנות מתוספות פרץ בעריכתם המסכמת. דומה שגם במישור האיכותי ניתן להצביע על מספר משמעותי של תובנות הלכתיות מחודשות בתוספות פרץ. יש להדגיש שברוב סוגיות התלמוד אין בידינו הקבצים המקוריים של המאה השתים עשרה, ואנו נחשפים לתובנות של ר' תם ור"י רק באמצעות התוספות של חכמי המאה השלוש עשרה. בסוגיות שבהן ניתן להקביל בין הקבצים, ניתן לראות שר' פרץ ובני דורו שכתבו ועיבדו את התובנות המקוריות לפי תפיסתם העצמית. לכן במקרים רבים תובנת ר' תם נקבעה בתודעה ההלכתית רק דרך נקודת המבט של תוספות פרץ. גם בכך יש כדי להצביע על מרכזיותם וחשיבותם של חכמי המאה השלוש עשרה. ראוי גם לציין שבסוגיות שבהן דרכי הלימוד המסורתיות של התוספות מיצו את עצמן ,סללו חכמי המאה השלוש עשרה דרכים חדשות ויצרו את מתודת הפלפול. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | Tosafot Perez: Image, Creativity, Influence, and Importance |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
עמודים (מ-עד) | 1-21 |
מספר עמודים | 21 |
כתב עת | JSIJ, כתב עת אלקטרוני למדעי היהדות |
כרך | 21 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2021 |
IHP Publications
- ihp
- אליעזר מטוך
- אשר בן יחיאל (הרא"ש)
- בעלי התוספות
- הלכה -- היסטוריה
- השוואת נוסחים
- השפעות ספרותיות
- יהודי צרפת
- ישיבות דתיות -- צרפת
- עריכה
- פרץ בן אליהו מקורביל
- פרשנות התלמוד
- שמשון בן אברהם משאנץ -- 1150-1230 בערך
- תארוך
- תלמוד בבלי. פסחים