עיצוב הומור ביומני פועלים 'מחיינו' מול עיצובו ב'רומן רוסי' של מאיר שלו - טקסט בדיוני מול דוקומנט חברתי: 'כל הכפר שכב על הארץ מרוב צחוק'

עפרה מצוב-כהן

    פרסום מחקרי: פרסום בכתב עתמאמרביקורת עמיתים

    תקציר

    מטרתו של מאמר זה הוא להשוות בין טקסט תיעודי-חברתי, יומנים של פועלים מן העלייה השלישית מחיינו מול רומן 'רומן רוסי' שמתאר את חייהם של חלוצים ופועלים בארץ ישראל ונשען על חומרי תעודה כגון אלו שמופיעים ביומני הפועלים.ה מכנה המשותף בשני הטקסטים המצביע על ארשת חמורת סבר מעלה את השאלה, האם היה מקום להומור ביומני הפועלים ומנגד האם יש מקום להבעות הומוריסטיות בעיצובן של דמויות חלוציות הפועלות בשמה של האידיאולוגיה הציונית ובתנאי מחייה קשים למען הכלל, יישוב ארץ ישראל. ביומני הפועלים יש מאפיינים הומוריסטיים לרוב מעודנים שמטרתם לבקר את חברי הקבוצה ו/או את ראשיה. בטקסט הספרותי, ב'רומן רוסי', בניגוד ליומני הפועלים, המאפיינים ההומוריסטיים מצויים בשפע, סמויים וגלויים, ולעיתים מבקרים באופן בוטה תופעות חברתיות בחברה הישראלית בעבר ובהווה. (מתוך המאמר)
    כותר מתורגם של התרומהSocial document vs. Literary text versus: Design of Humor in the diary of Poalim "Our Lives" compared with The Blue Mountain by Meir Shalev
    שפה מקוריתעברית
    עמודים (מ-עד)6-22
    מספר עמודים17
    כתב עתהומור מקוון
    כרך16
    סטטוס פרסוםפורסם - 2021

    IHP Publications

    • ihp
    • הומור
    • חלוצים וחלוצות
    • חתרנות
    • יומנים
    • עלייה שלישית
    • פוסטמודרניזם
    • פועלים
    • קהיליתנו (קובץ)
    • שלו, מאיר -- רומן רוסי

    טביעת אצבע

    להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'עיצוב הומור ביומני פועלים 'מחיינו' מול עיצובו ב'רומן רוסי' של מאיר שלו - טקסט בדיוני מול דוקומנט חברתי: 'כל הכפר שכב על הארץ מרוב צחוק''. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

    פורמט ציטוט ביבליוגרפי