מגדר, דת וטכנולוגיה חדשה: תפיסות, עמדות, דפוסי התנהגות ושימוש באינטרנט בקרב נשים חרדיות העובדות בסביבות עבודה ממוחשבות

רבקה נריה-בן-שחר, אזי לב און

פרסום מחקרי: פרסום בכתב עתמאמרביקורת עמיתים

תקציר

שיטת המחקר: שאלונים המאמר עוסק בדפוסי הדחייה והאימוץ של טכנולוגיה חדשה בקרב קהילה שמרנית וסגורה, באמצעות חקר תפיסותיהן של נשים חרדיות העובדות בסביבות עבודה ממוחשבות. נבחנות עמדותיהן כלפי האינטרנט ונבחנים השימושים שהן עושות בו. נשים אלה, היוצאות לעבוד כדי לפרנס את משפחותיהן ואת בני זוגן לומדי התורה, משלבות בין המסורת למודרנה, בין שמרנות לחדשנות. הן אמנם נמצאות במתחם עבודה שבו נשים חרדיות בלבד, אולם הן מועסקות לרוב בחברות בבעלות חילונית, ובמקצת מקומות העבודה יש חיבור לאינטרנט. שאלות המחקר עוסקות בתפיסת הנשים החרדיות את מקומו של האינטרנט בחברה החרדית ובחייהן האישיים, בדפוסי ההתנהגות שלהן ובקשרים הווירטואליים שהן יוצרות באמצעותו, בפער בין תפיסותיהן לדפוסי ההתנהגות שלהן ובקשר בין השכלת האישה, עיסוק בן הזוג וארץ הלידה לבין תפיסת מקומו ותפקידו של האינטרנט בחברה החרדית ובחייהן של הנשים. בחינת העמדות האידאולוגיות של הנשים כלפי האינטרנט מלמדת על תפיסות דתיות שמרניות, המבוססות על הדת הממסדית המיוצגת בדברי הרבנים. הנשים תופסות את האינטרנט ככלי המסכן את החברה החרדית ומאיים על גבולותיה. עם זאת, ברמה המעשית מצאנו שכמעט לשני שלישים מהנשים יש מחשב בבית ולמחצית מבעלות המחשב יש בביתן חיבור לאינטרנט. כשליש מכלל הנשים יוצרות קשרים באמצעות האינטרנט, בעיקר עם נשים אחרות. ממצאי המחקר מלמדים גם על פער ניכר בין עוצמת עמדתן של המשתתפות שהאינטרנט עלול להחליש את רמת הדתיות של החברה החרדית לבין עוצמת תחושתן שהאינטרנט מחליש את דתיותן הן. בחינת המשתנים החברתיים-כלכליים מלמדת על הקשר שבין פתיחות אידאולוגית והתנהגותית כלפי האינטרנט לבין דפוסי התנהלות, הבאים לידי ביטוי למשל בהשכלת האישה ובתעסוקת בן זוגה.
שפה מקוריתעברית
עמודים (מ-עד)272-306
מספר עמודים35
כתב עתמגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
כרך49
מספר גיליון2
סטטוס פרסוםפורסם - 2013

IHP Publications

  • ihp
  • אינטרנט -- היבטים פסיכולוגיים וחברתיים
  • התנהגות בני אדם
  • יהדות ואינטרנט
  • מגדר
  • מרחב אישי
  • מרחב ציבורי
  • נשים חרדיות
  • נשים עובדות
  • עמדות
  • שמרנות

פורמט ציטוט ביבליוגרפי