תקציר
חננאל רוזנברג, יעקב אופיר וקריסטה אסטרחן דנים במאמרם בתפקידן של הרשתות החברתיות ביחסי מורים-תלמידים בעתות של מלחמה ולחץ ובזמן התרחשותם של אירועים ביטחוניים. הם מתמקדים במאמרם במבצע "צוק איתן" של קיץ 2014, ובוחנים את האינטראקציה המקוונת שהתקיימה בין מורים ותלמידים מדרום הארץ במהלך המלחמה, את תוכנה ואת משמעותה. המחקר משלב סקר מקוון שהועבר בקרב מדגם מייצג של תלמידים וראיונות עומק שנערכו עם מורים שהיו בקשר עם תלמידיהם. הממצאים מראים כי במהלך המבצע התקיימה תקשורת ערה בין מורים לתלמידים ברשתות החברתיות, בייחוד בווטסאפ. עוד עולה מן הממצאים שאצל רבים מהם הייתה האינטראקציה אינטנסיבית יותר מזו המתקיימת בעתות של שגרה, וכי היא התמקדה בתמיכה רגשית. באינטראקציה בין מורים לתלמידים באותה עת בלטו תכנים הקשורים בתמיכה רגשית, אך נמצאו גם תכנים אקטואליים וחינוכיים אחרים. רוב התלמידים ראו בקשר זה עם מוריהם קשר מועיל, ובמקרים רבים אף יזמו אותו. רובם הדגישו שעצם קיומו (ללא קשר לתכניו) בזמן החופש ומחוץ למסגרת הלימודית ביטא מבחינתם דאגה, תמיכה ואכפתיות. המורים העלו שלושה מניעים מרכזיים לקיום הקשר: תמיכה רגשית, ניטור מצבי מצוקה של תלמידים ופיקוח חינוכי במרחב השיח הווירטואלי. (מתוך המאמר)
שפה מקורית | עברית |
---|---|
כותר פרסום המארח | חומות החינוך נפלו ברשת? (קובץ בעריכת ברוך שוורץ, חננאל רוזנברג, קריסטינה אסטרחן) |
מקום הפרסום | תל-אביב |
עמודים | 199-218 |
מספר עמודים | 20 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2017 |
IHP Publications
- ihp
- לחץ פסיכולוגי
- מבצע צוק איתן
- מורים
- מורים ותלמידים
- מלחמה -- היבטים פסיכולוגיים
- רשתות חברתיות באינטרנט
- תלמידים