חדשנות פדגוגית ובינה מלאכותית בחינוך ובהכשרת מורים: למידה מבוססת אנגלית (EBL)

אריאלה גלעדי, ניצה דוידוביץ

פרסום מחקרי: פרסום בכתב עתמאמרביקורת עמיתים

תקציר

בעידן הבינה המלאכותית, שילוב כלי AI( Intelligence Artificial ) הוא נושא התעניינות מרכזי העולה בקרב חוקרים ואחרים העוסקים בתחום החינוך. מחקרים הראו שכלי בינה מלאכותית ממלאים תפקיד חשוב בתהליך למידת שפה, בשיפור ההבנה ובקידום התקשורת הן עבור תלמידים והן עבור מחנכים. בנוסף, כישורי השפה האנגלית נחשבים לבעלי ערךרב בשוק העבודה ובמחקר. עם זאת, סטודנטים רבים מתקשים להתמודד עם הדרישותהאקדמיות באנגלית במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. מטרת מחקר זה הינה פיתוח למידהמבוססת אנגלית (Learning Based-English – EBL )בחוג לחינוך והכשרת מורים. שיטהפדגוגית חדשנית זו, המיושמת באמצעות טכנולוגיית AI, כוללת חשיפת הסטודנטים להצגה ולדיבור באנגלית בקורסי תוכן להשכלה גבוהה המועברים בשפה העברית. מחקר זה בוחן את ההשפעה של השיטה החדשנית הנזכרת על תחושת המסוגלות העצמית בעת שימוש בשפה האנגלית, על יכולת השימוש בה, על רמת המאמץ הנדרש לשם כך, על הזהות המקצועית שלסטודנטים להוראה ועל הביטחון העצמי ביכולת הטכנולוגית שלהם. על מנת לבחון תוכנית זו השתמשנו בשיטות מחקר כמותיות ואיכותניות. בוצע מחקר אורך בשתי נקודות זמן במהלך סמסטר אקדמי אחד (105=N). בשלב הראשון הועברו שאלונים לסטודנטים לפני תחילת התוכנית, הן בקורסים שהשתתפו בתוכנית והן בקורסים של קבוצת הביקורת, שלא השתתפו בתוכנית. בשלב השני הועברו שאלונים לסטודנטים בכל קבוצות המחקר בסוף הסמסטר.בחלק המחקר האיכותני, הסטודנטים המשתתפים בתוכנית התבקשו לכתוב רפלקציות לאחר סוף הסמסטר. תוצאות המחקר הראו כי נמצא קשר חיובי בין ביטחון ביכולת טכנולוגית לבין תחושת מסוגלות עצמית בשפה זרה. כמו כן, בהשוואה בין הקבוצות נמצא כי העלייה בהשתדלות ובמידת השימוש בשפה באנגלית הייתה גבוהה יותר בקבוצת המחקר בהשוואה לקבוצת הבקרה (עלייה של 0.57 לעומת 0.22). תוצאות המחקר האיכותני הראו שביעותרצון מתוכנית EBL, הסטודנטים דיווחו כי התגברות על אתגרים הביאה לתחושת מסוגלותעצמית גבוהה, ולנכונות להרבות במאמצים בעת שימוש בשפה האנגלית. בנוסף, התנסות בהוראה בשפה זרה תרמה להתגבשות זהותם המקצועית כמורים, ומעבר לאלה, חשפה אותם התוכנית לכלים טכנולוגיים מתקדמים. המחקר הנוכחי עשוי לתרום לעלייה ברמתם של המורים והסטודנטים ולהשפיע באופן מעשי על כל העוסקים בחינוך, במיוחד בתחום המחקר המתפתח של שילוב טכנולוגית בינה מלאכותית בהוראה ולמידה. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומהInnovative Pedagogy and Artificial Intelligence in Teachers' Training Program English-Based-Learning (EBL)
שפה מקוריתעברית
עמודים (מ-עד)395-414
מספר עמודים20
כתב עתהלאה
כרך5
סטטוס פרסוםפורסם - 2024

IHP Publications

  • ihp
  • חדשנות פדגוגית
  • בינה מלאכותית
  • אנגלית כשפה זרה
  • הכשרת מורים
  • ביטחון טכנולוגי
  • חדשנות
  • חינוך
  • הוראה
  • שפה אנגלית
  • פרחי הוראה
  • מסוגלות עצמית
  • שפה אנגלית -- לימוד והוראה
  • למידה
  • זהות מקצועית
  • טכנולוגיה
  • התפתחות מקצועית -- מורים

טביעת אצבע

להלן מוצגים תחומי המחקר של הפרסום 'חדשנות פדגוגית ובינה מלאכותית בחינוך ובהכשרת מורים: למידה מבוססת אנגלית (EBL)'. יחד הם יוצרים טביעת אצבע ייחודית.

פורמט ציטוט ביבליוגרפי