תקציר
אחת מן המטלות הניתנות לסטודנטים בקורסים במסגרת הלימודים האקדמיים היא פרזנטציה. מטרת השימוש בפרזנטציה הינה העברת מסרים בצורה חזותית, והיא ניתנת לצפייה במפגשפרונטלי או בזום. הכנת המצגת מתבססת על ניתוח נושא, עיבוד מאמר, ניתוח רעיונות ודילמות, מערך שיעור ועוד. המחקר הנוכחי בחן את היתרונות והחסרונות של העלאת נושא באמצעות מצגת כאמצעי ללמידה וככלי להערכה, על פי תפיסת הסטודנטים. המחקר כלל 66 נבדקים, סטודנטים לתואר ראשון במחלקה לחינוך באוניברסיטה בישראל. המחקר משלב כלים איכותניים וכמותיים. מתוך ממצאי המחקר עולה כי על פי תפיסת הסטודנטים, חלק מהיתרונות הטמונים במצגת הם שיפור יכולות הלימוד העמקת הלימוד ומעבר לאלה אף השפעה על התפתחותו האישית של הסטודנט. יתרון נוסף שהסטודנטים רואים באמצעי זה הוא היכולת להעברת ידע לעמיתיהם ללימודים, מעבר להצגתו בפני המרצה בקורס. כלומר, הפרזנטציה הינה בעלת משמעות הן במימד הלימודי והן במימד השיתופי. מנקודת מבטם של הסטודנטים, זהו יתרון משמעותי, שכן מיומנות השיתופיות היא כלי נדרש יותר ויותר בתהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה בעידן הנוכחי. אחד הקשיים שהעלו הנחקרים בהתייחס למשימת ההצגה הוא פחד קהל, חרדה אנושית נפוצה. יחד עם זאת, סטודנטים במחקר ציינו כייתרון את הצורך בהתמודדות עם מעמד הפרזנטציה, אשר תסייע להם להתפתח ולרכוש את המיומנות החשובה של עמידה בפני קהל. מימצאי המחקר שופכים אור על הפרזנטציה באמצעות המצגת ככלי וכאמצעי תומך למידה. למימצאים אלה עשויה להיות תרומה לשיפור תהליכי הלמידה של הסטודנטים ולהערכת התפתחותם הלימודית והאישית. אולם לשם כך יש צורך להכשיר את הסטודנטים להתנסות בהכנת פרזנטציות באמצעות מצגות אפקטיביות, בהצגה מול קהל, וכן לפתח תרבות של אקלים לימודי-שיתופי המתאים לעידן של חדשנות דיגיטלית.אומנות הכנת הפרזנטציה והצגה מול קהל הן מיומנויות הכרחיות בעולם העבודה. הסטודנטים ימצאו את עצמם בסיטואציות מקצועיות שבהן נדרשת פרזנטציה, במאה ה־21 בדרך כלל באמצעות מצגת והעברת מסרים לקהל מאזינים או צופים. ניתן ללמוד כיצד ואיך להציג בפני קהל ומיומנויות פרזנטציה, וישנן אפילו דרכים להתמודד בהצלחה עם הפחד ולחזק את הביטחון בסיטואציות אלה אסטרטגיות וטכניקות טובות יעניקו את ההכשרה והכלים הנחוצים כדי להעביר פרזנטציות בצורה יעילה ורלוונטית. במסגרת הלימודים האקדמיים, חלק ממטלות הקורסים הן פרזנטציה. אומנות הפרזנטציה הינה העברת מסרים והיא מועברת אף באמצעות מצגת, באופן פרונטאלי או בזום. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | Presentations as an assessment tool from students’ perspective |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
עמודים (מ-עד) | 77-116 |
מספר עמודים | 40 |
כתב עת | הלאה |
כרך | 5 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2024 |
IHP Publications
- ihp
- הוראה יעילה
- חינוך גבוה
- כלי הערכה
- למידה
- מדידה והערכה בחינוך
- מצגות (מחשבים)
- מצגת
- מרצים
- נקודת מבט של תלמידים
- סטודנטים
- תוצרי למידה והשכלה גבוהה