תקציר
בתקופת הקורונה נקרתה הזדמנות מיוחדת לבחון היבטים בתחום הייעוץ החינוכי. לפיכך המחקר הנוכחי התמקד בתפיסת היועצות החינוכיות את מבנה עבודתן במהלך משבר הקורונה לעומת האופן שבו הוא נתפס בתקופה שקדמה לו. במחקר השתתפו 11 יועצות חינוכיות שהתראיינו במסגרת עבודתן במהלך משבר הקורונה על התמודדותן עם הקשיים ועל תחושותיהן בנוגע לזהותו של המקצוע. היועצות העידו על עומס גדול בעבודתן במהלך תקופת המגפה, בעיקר בשל השלכות הסגרים והלמידה המקוונת. עם זאת, עיסוקן הצטמצם בעיקר לעבודה מערכתית – להדרכת מורים ולתמיכה בהם, דבר שנתפס אצלן כהתייעלות של עבודתן בהשוואה לתקופה של טרום המגפה. עוד עלה מהראיונות שהיועצות החינוכיות קיבלו תמיכה והכוונה נרחבת מהשירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ”י) ונעזרו בקבוצות תמיכה קולגיאליות, דבר אשר סייע להן להתמודד טוב יותר עם המצב. מסקנות המחקר מצביעות שמשבר הקורונה הוביל לניסוח מחדש של אופי ביצוע התפקיד. כך התחדדה ההבנה שתפקיד היועצת בבתי הספר בישראל הוא תפקיד גמיש הנע על הציר המערכתי־פרטני, והוא יכול להתאים את עצמו לנסיבות ולצורכי המערכת. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | School Counseling Before and During the COVID-19 Pandemic: Comparing the Perceptions of School Counselors at Two Points in Time |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
עמודים (מ-עד) | 135-158 |
מספר עמודים | 24 |
כתב עת | סוגיות חברתיות בישראל: כתב עת לנושאי חברה |
כרך | 33 |
מספר גיליון | 1 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2024 |
IHP Publications
- ihp
- ייעוץ חינוכי
- קורונה
- תפקיד היועצת החינוכית
- הגדרת תפקיד הייעוץ החינוכי
- ייעוץ בבית הספר
- יועצים חינוכיים
- תפיסת תפקיד מקצועי
- מגפת הקורונה, 2020-
- שביעות רצון בעבודה
- מסוגלות עצמית
- ייעוץ עמיתים
- שינוי (פסיכולוגיה)