תקציר
לימודים אקדמיים במדינות זרות הם תופעה רווחת בעולם, אשר הסיבות לה מגוונות: אפשרות להשיג תואר במקצועות נחשקים באוניברסיטה יוקרתית, שהדיפלומה שלה פותחת דלתות רבות יותר מאשר דיפלומות מקומיות, הרחבת אופקים, חשיפה לתרבויות אחרות והתנסות חדשה. לעיתים ישנן סיבות אישיות ו/או אקדמיות אשר מונעות מהסטודנטים ללמוד במדינה שלהם, ומניעים אותם לבחור ללמוד תארים במדינות זרות, כגון: גיל, דרישות להשלמת קורסים, קשיים בהנחייה מחקרית ועוד. מטרת המחקר הנוכחי לבחון את המניעים של בעלי תואר שלישי שבחרו ללמוד בחו"ל את הדוקטורט בחינוך, למרות היותם תושבי מדינת ישראל, ואת השאיפות שאותן היו רוצים להגשים באמצעות לימודים אלו. המחקר בודק את מאפייני בעלי התואר השלישי שבחרו ללמוד בחו"ל במספר משתנים: דמוגרפיים, סוציו־אקונומיים, אקדמיים, כלכליים ומקצועיים. כן, הוא בוחן את היעדים שאליהם הם שואפים להגיע אוכלוסיית המחקר הינה מדגם של 153 דוקטורים אשר למדו את התואר השלישי בחינוך בחו"ל וביקשו הכרה בתואר זה ממשרד החינוך בישראל. המדגם מתמקד במקרה של מדעי החברה והרוח – בחינוך. המחקר נערך בשיטה כמותית, באמצעות העברת שאלונים. חשיבות המחקר טמונה ביכולתו לסייע לקברניטי ההשכלה הגבוהה בישראל בבואם לבחון את ערכם של התארים המובאים על ידי דוקטורים שלמדו לתואר שלישי בארצות אחרות. (מתוך המאמר)
כותר מתורגם של התרומה | Doctoral studies abroad – for what purpose? |
---|---|
שפה מקורית | עברית |
עמודים (מ-עד) | 173-205 |
מספר עמודים | 33 |
כתב עת | הלאה |
כרך | 5 |
סטטוס פרסום | פורסם - 2024 |
IHP Publications
- ihp
- לימודי דוקטורט
- השכלה גבוהה
- לימודים אקדמיים
- ישראל
- חינוך גבוה
- תארים אקדמיים
- תואר שלישי
- חינוך -- לימוד והוראה
- סטודנטים
- סטודנטים ערבים בישראל
- ישראלים בחו"ל
- בריחת מוחות מישראל
- מוסדות להשכלה גבוהה