Abstract
"אפקט ההפקה" מתאר תופעה בה מילים שנלמדות בקריאה קולית זכורות טוב יותר ממילים הנלמדות בקריאה דמומה. הפקה קולית של גירויים נמצאה כמשפרת את הזיכרון בקרב מגוון אוכלוסיות. מחקר קודם בקרב אנשים עם לקויות שמיעה מסמנים הראה כי עבורם היה יתרון בזכירת מילים כתובות (שהוצגו חזותית) ונלמדו באמצעות סימון. מטרה: מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את למידת המילים בפרדיגמת "אפקט ההפקה" בקרב מבוגרים שומעים דו-לשוניים שהוריהם חרשים, כלומר דוברי שפת סימנים ישראלית ושפה עברית דבורה מלידה. במחקר נבחנה ההשפעה של אופן ההצגה (כתוב או מסומן) וסוג ההפקה (קולית או סימון) על זיכרון של מילים. שיטה: 14 המשתתפים נבדקו בארבעה תנאי למידת מילים: 1. רשימת מילים כתובות, אשר מחציתן נקראו בקול ומחציתן בקריאה דמומה; 2. רשימת מילים כתובות, אשר מחציתן סומנו על ידי הנבדקים ומחציתן נקראו בקריאה דמומה; 3. רשימת מילים מסומנות (שהוצגו באמצעות סרטוני וידאו), אשר מחציתן סומנו על ידי הנבדקים ומחציתן נלמדו בצפייה דמומה; 4. רשימת מילים מסומנות, אשר מחציתן הופקו בקול ומחציתן נלמדו בצפייה דמומה; בכל אחד מן התנאים, בסוף שלב הלמידה, נערך מבחן היזכרות חופשית. תוצאות ודיון: הממצאים העיקריים הראו יתרון ללמידה בכל סוגי הפקה בכל תנאי הלמידה, דהיינו, זיכרון טוב יותר למילים שהופקו (בקול או בסימון) על פני מילים שלא הופקו. בנוסף, הצגת מילים כתובות ולמידתן באמצעות סימון, הביאה לשיפור הגדול ביותר בביצועי הזיכרון. ממצאים אלו דומים לממצאי המחקר הקודם, שנערך בקרב אנשים עם לקות ב מיעה מסמנים. לממצאי המחקר השלכות קליניות מעשיות לגבי שיטות הלמידה, ההוראה והטיפול המועדפות עבור אוכלוסיית דו-לשוניים דוברי שפת סימנים ושפה דבורה. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for bimodal bilinguals hearing adults (Hebrew speakers and Israeli sign language users) |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 59-74 |
Number of pages | 16 |
Journal | ד"ש ברש"ת |
Volume | 37 |
State | Published - 2018 |
IHP Publications
- ihp
- Hearing impaired
- Learning
- Memory
- Multilingualism
- Sign language
- Word (Linguistics)