תוכניות התערבות המשלבות ספורט אתגרי ופעילות חוץ סביבתית (ODT) ככלי להעצמה ולשיפור כישורי חיים בקרב ילדים ובני נוער – מאמר דעה / רולי חדש, דני מורן ויובל חלד: Intervention Programs that Combine Extreme Sports and Outdoor Training (ODT) Activity as a Tool to Empower and Improve Life Skills Among Children and Teenagers - An Opinion Article

רולי חדש, דני מורן, יובל חלד

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

תוכניות המשלבות פעילות אתגרית ופעילויות חוץ סביבתיות לילדים ונוער, הפכו בשנים האחרונות בארץ ובעולם לבעלות עניין וחשיבות במסגרות החינוך השונות ומחוץ להן. מספר הילדים ובני הנוער הזקוקים לתוכניות העצמה נמצא בעלייה מתמדת, ותקופת הקורונה רק הגבירה את הצורך במציאת פתרונות חינוכיים לצמצום פערים רגשיים וחברתיים. פערים אלה מתבטאים בחוסר מוטיבציה ללמידה, בקשיים חברתיים בין-אישיים, ובקשיי השתלבות חברתית בכלל. אחד מכלי ההתערבות היעילים, הן עבור ילדים והן עבור בני נוער, הוא השתתפות בפעילויות ספורט מגוונות ובתוכניות העצמה אתגריות במסגרות בתי הספר ובמסגרות החינוך הבלתי פורמליות. תוכנית העצמה אתגרית מבוססת (Outdoor training) O.D.T היא אחת מתוכניות ההתערבות המקובלות בבתי הספר ובמסגרות החינוך. האימון החוץ בית ספרי, המיושם בפעילות גופנית בשטח הפתוח מחוץ לכיתה, מבוסס בעיקר על פעילות המעצימה את החוויה החושית והחברתית תוך כדי משחק והפעלה. בארץ, תוכניות ההתערבות מופעלות על ידי הרשויות המקומיות ומחלקות קידום נוער ברשויות, ומפוקחות על ידי משרד החינוך. על פי בקשת משרד החינוך, הוקמה לאחרונה ועדת מומחים שנועדה ללמד ולייעץ בתחום הלמידה החברתית-רגשית (SEL - Social-Emotional Learning), כולל פעילות ספורט אתגרי ופעילות חוץ סביבתית. למידה זו מתייחסת לתהליך שבו התלמידים לומדים ומיישמים תוך כדי למידה כישורים חברתיים, פיתוח תכונות אופי, אימון כישורי חיים ולמידה המותאמת למאה ה-21. במאמר זה יוצגו יתרונות תוכניות התערבות חוץ סביבתיות שונות בארץ ובעולם עלמנת ליצור בסיס לתובנות חדשות למורים, למוסדות להכשרת מורים, ולקובעי מדיניות חינוכית בכלל ובספורט בפרט. המטרה היא להדגיש את ההשפעות של תוכניות אלו על חוויית הלמידה של בני הנוער ועל התועלות הבריאותיות, החברתיות והרגשיות שניתן להשיג בפעילות ספורט חוץ כיתתית, לרבות פעילות O.D.T לטווח הקצר והארוך, תוך התמקדות באוכלוסיות השונות בבתי הספר בגיל יסודי ועד חטיבות ותיכוניים, בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.(מתוך המאמר)
Original languageEnglish
Journalמחקרי גבעה: שנתון המכללה האקדמית לחינוך גבעת ושינגטון
Volumeי (תשפ"ג, 2023), עמ' 265-278
StatePublished - 2023

Keywords

  • תוכניות התערבות חינוכיות
  • למידה חברתית-רגשית
  • כישורי חיים
  • נוער
  • חינוך סביבתי
  • למידה חוץ כיתתית
  • Outdoor education
  • Environmental education
  • Youth
  • People with social disabilities -- Education
  • Life skills

Fingerprint

Dive into the research topics of 'תוכניות התערבות המשלבות ספורט אתגרי ופעילות חוץ סביבתית (ODT) ככלי להעצמה ולשיפור כישורי חיים בקרב ילדים ובני נוער – מאמר דעה / רולי חדש, דני מורן ויובל חלד: Intervention Programs that Combine Extreme Sports and Outdoor Training (ODT) Activity as a Tool to Empower and Improve Life Skills Among Children and Teenagers - An Opinion Article'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this