שירותי בריאות מקוונים לאוכלוסיית המבוגרים במכבי שירותי בריאות

אהובה אבן זהר, אנג'לה עירוני, רון בן יצחק

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מכבי שירותי בריאות, בדומה לקופות חולים אחרות, מציעה למבוטחיה שירותי בריאות מקוונים במגוון נושאים באמצעות המחשב והאינטרנט. לאור הגידול באוכלוסיית המבוגרים בארץ, מטרת המחקר הייתה לבדוק את עמדותיהם ומידת השימוש של המבוגרים במחשב ובאינטרנט, וכן את מידת השימוש שלהם בשירותי הבריאות המקוונים. במחקר נבדקו שתי קבוצות גיל: קבוצת המחקר כללה מבוגרים מעל גיל 65 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: בני 65-74 ובני 75 ומעלה. קבוצת ההשוואה כלל צעירים מעל גיל 45 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: בני 45-54 ובני 55-64. כלי המחקר כללו שאלון בנושא תחושות ועמדות כלפי מחשבים; שאלון שימוש במחשבים ובאינטרנט ובשירותי בריאות מקוונים של מכבי. בשאלון זה התבקשו המשתתפים לציין את הסיבות לאי-שימוש בשירותי בריאות מקוונים וכן לפרט את הקשיים שלהם בהפעלת השירות ואת הדרכים שיעזרו להם ללמוד להשתמש בשירות; שאלון סוציו-דמוגרפי. המשתתפים ענו על השאלונים במענה טלפוני. הממצאים מצביעים על כך, ששכיחות השימוש בשירותי הבריאות המקוונים בקרב בני 75 ומעלה הוא הנמוך ביותר, וכי יש להם קשיים מרובים יותר בשימוש בשירותים המקוונים. לעומת זאת, המשתתפים בני 65-74 דומים יותר לקבוצות הגיל הצעירות יותר בממדים הללו. עם זאת, מבין משתתפי המחקר המשתמשים בשירותים המקוונים, לא נמצאו הבדלים בין קבוצות הגיל השונות בתדירות השימוש בשירותים המקוונים, כאשר מידת השימוש הרבה ביותר היא בנושאים: זימון תורים וצפייה בתוצאות בדיקות. ממסקנות המחקר עולה, שיש להגביר את המודעות לאפשרויות השימוש בשירותים המקוונים אבל גם לאפשר שירות של מענה אנושי. המלצת המחקר העיקרית מתייחסת לקבוצת המבוגרים בני 75 ומעלה, שלהם ממולץ להציע אפשרות של קבלת הדרכה בקבוצות קטנות בסניפי קופת חולים ואף הדרכה אישית בבתיהם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)77-110
Number of pages34
Journalגרונטולוגיה וגריאטריה: כתב-עת בנושאי הזיקנה
Volumeמ"ד
Issue number2
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Attitude (Psychology)
  • Kupat holim Makabi (Israel)
  • Quality of life -- Aging
  • Technological literacy
  • Telecommunication in medicine

Cite this