TY - JOUR
T1 - "רואים רחוק, רואים שקוף" - "חלוקת העבודה" של קהילת "שיח זכויות האדם" הישראלית, בין "שיח הכיבוש" להלבנת הפרת זכויות האדם בסין: על אסטרטגיית העוצמה הרכה של סין בישראל
AU - ילינק, רועי
AU - לבל, אודי
AU - מן, יוסי
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - מאמר זה מלמד על “חלוקת העבודה” של קהילת “שיח זכויות האדם” הישראלית המתבצעת בין יחסו של שיח זה כלפי הפרות זכויות האדם שמבצעת סין ובין זו המתבצעת לשיטתה על ידי ישראל כלפי הפלסטינים (מה שמכונה “שיח הכיבוש”). כפי שזיהינו במאמר מתבצע שיח של “בידול מוסרי” (moral distinction), הודות לדיפרנציאציה של ייצוגים המתקיימת ביחס להפרת זכויות אדם במרחב הישראלי: הנכחת הפרת זכויות אדם ישראלית ביחס למקרה הפלסטיני, ומכאן הרגישות והמודעות למקרה זה, המתבטאות בשלל אירועים, ובאופן כללי – זהות פוליטית של התנגדות לכיבוש הבאה לידי ביטוי בין השאר באקדמיה הישראלית ובשאר מוסדות העילית הישראלית; ולעומת זאת, היעדר ייצוגים של הפרות זכויות אדם מצד סין (כמו גם מצד גופים אחרים), המאפשר את הפיכת הפרטנר הסיני לשותף עסקי לגיטימי לחלוטין החודר למרחב הישראלי באופן מנורמל ללא פוליטיזציה או דה־לגיטימציה. מדובר בחלוקת השיח הליברלי: הפעלת הפן המוסרי־אתי ביחס לכיבוש, והפעלת הפן הכלכלי־קפיטליסטי ביחס לשותף הסיני.המאמר כולל שלושה חלקים: ראשית, הוא משרטט את ההתפתחויות במערכת היחסים בין סין לישראל ואף מציע תיקוף המחלק מערכת יחסים זו לשלוש תקופות מובחנות; שנית, הוא מגדיר את המושג “צינורות עוצמה רכה” ומוסיף תיאורטיזציה נלווית של יישומו בשדה המחקר, מתוך התמקדות בתקופה השלישית של יחסי סין־ישראל; ושלישית, הוא מיישם את ההמשגה העיונית המוצעת ומאתר את אסטרטגיית הפעלת צינורות העוצמה הרכה של סין בישראל, כלומר את יעדי הקידוח שלהם. כאן מיושמת טענת המחקר המרכזית: המחשת העובדה שההישג המרכזי של סין בישראל הוא שימוש בצינורות אלו כדי להגיע באופן מודע אל האליטות שאחראיות על שיח זכויות האדם בישראל ומשמשות סוכנות של שיח זה לקהל הרחב ולמקבלי ההחלטות, כדי שסין תזכה מצידן בלגיטימציה להשתלב במגרש הכלכלי הישראלי.חלק זה במאמר ממחיש את שלל המיזמים שסין יזמה להשגת הצלחותיה בקרב האליטות (ולא במיזמי פריפריה חברתיים), מה שהוביל את אותה עילית להדק את קשריה עם סין ו”לעצום עיניים” מכל מה שלא נוח לה לראות, לעיתים מתוך נכונות להוריד מסדר היום, לבקשת סין, תשומת לב למקרים אלו, לצד רגישותה של אותה קבוצה להפרת זכויות שמבצעת ישראל בכל הקשור לאוכלוסייה הפלסטינית. בהכללה ניתן לומר שהעילית הישראלית, כשם המאמר, היא קהילה הרגישה להפרת זכויות אדם במרחב הקרוב בלבד, שכן ביחסה לסוגיות הקרובות לליבה במרחב הרחוק היא “הצליחה” “לראות רחוק, לראות שקוף” את הנעשה שם. (מתוך המאמר)
AB - מאמר זה מלמד על “חלוקת העבודה” של קהילת “שיח זכויות האדם” הישראלית המתבצעת בין יחסו של שיח זה כלפי הפרות זכויות האדם שמבצעת סין ובין זו המתבצעת לשיטתה על ידי ישראל כלפי הפלסטינים (מה שמכונה “שיח הכיבוש”). כפי שזיהינו במאמר מתבצע שיח של “בידול מוסרי” (moral distinction), הודות לדיפרנציאציה של ייצוגים המתקיימת ביחס להפרת זכויות אדם במרחב הישראלי: הנכחת הפרת זכויות אדם ישראלית ביחס למקרה הפלסטיני, ומכאן הרגישות והמודעות למקרה זה, המתבטאות בשלל אירועים, ובאופן כללי – זהות פוליטית של התנגדות לכיבוש הבאה לידי ביטוי בין השאר באקדמיה הישראלית ובשאר מוסדות העילית הישראלית; ולעומת זאת, היעדר ייצוגים של הפרות זכויות אדם מצד סין (כמו גם מצד גופים אחרים), המאפשר את הפיכת הפרטנר הסיני לשותף עסקי לגיטימי לחלוטין החודר למרחב הישראלי באופן מנורמל ללא פוליטיזציה או דה־לגיטימציה. מדובר בחלוקת השיח הליברלי: הפעלת הפן המוסרי־אתי ביחס לכיבוש, והפעלת הפן הכלכלי־קפיטליסטי ביחס לשותף הסיני.המאמר כולל שלושה חלקים: ראשית, הוא משרטט את ההתפתחויות במערכת היחסים בין סין לישראל ואף מציע תיקוף המחלק מערכת יחסים זו לשלוש תקופות מובחנות; שנית, הוא מגדיר את המושג “צינורות עוצמה רכה” ומוסיף תיאורטיזציה נלווית של יישומו בשדה המחקר, מתוך התמקדות בתקופה השלישית של יחסי סין־ישראל; ושלישית, הוא מיישם את ההמשגה העיונית המוצעת ומאתר את אסטרטגיית הפעלת צינורות העוצמה הרכה של סין בישראל, כלומר את יעדי הקידוח שלהם. כאן מיושמת טענת המחקר המרכזית: המחשת העובדה שההישג המרכזי של סין בישראל הוא שימוש בצינורות אלו כדי להגיע באופן מודע אל האליטות שאחראיות על שיח זכויות האדם בישראל ומשמשות סוכנות של שיח זה לקהל הרחב ולמקבלי ההחלטות, כדי שסין תזכה מצידן בלגיטימציה להשתלב במגרש הכלכלי הישראלי.חלק זה במאמר ממחיש את שלל המיזמים שסין יזמה להשגת הצלחותיה בקרב האליטות (ולא במיזמי פריפריה חברתיים), מה שהוביל את אותה עילית להדק את קשריה עם סין ו”לעצום עיניים” מכל מה שלא נוח לה לראות, לעיתים מתוך נכונות להוריד מסדר היום, לבקשת סין, תשומת לב למקרים אלו, לצד רגישותה של אותה קבוצה להפרת זכויות שמבצעת ישראל בכל הקשור לאוכלוסייה הפלסטינית. בהכללה ניתן לומר שהעילית הישראלית, כשם המאמר, היא קהילה הרגישה להפרת זכויות אדם במרחב הקרוב בלבד, שכן ביחסה לסוגיות הקרובות לליבה במרחב הרחוק היא “הצליחה” “לראות רחוק, לראות שקוף” את הנעשה שם. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001092465
M3 - מאמר
SN - 2308-247X
VL - 30
SP - 133
EP - 180
JO - סוגיות חברתיות בישראל: כתב עת לנושאי חברה
JF - סוגיות חברתיות בישראל: כתב עת לנושאי חברה
IS - 1
ER -