קריאת החיים: עיון ביצירתו של אשר ברש

עפרה מצוב-כהן

    Research output: Book/ReportBookpeer-review

    Abstract

    "ספר זה עוסק בכמה מסיפוריו של הסופר אשר ברש, מהם מתרחשים בגולה ומתארים את הוויי החיים של היהודים בגליציה בסופה של המאה התשע עשרה, ומהם מתרחשים בארץ ישראל בתקופת היישוב היהודי במאה העשרים ומתארים את חיי הדמויות לאור התמורות ההיסטוריות שאירעו בתקופה זו. באלו ובאלו ברש מתאר את כמיהתן של הדמויות, ראשיות כמשניות, 'לקרוא' את חייהן, לחוות אותם, כל דמות בדרכה ועל פי הבנתה. בין החוקרים שעסקו ביצירותיו של ברש מקובל כי מדובר ביוצר ייחודי וחשוב. אמנם לא מעט נכתב בספרות המחקר על יצירתו של אשר ברש, אך דומה שחלק ניכר ממנה נוטה לסכמתיות ואינה מעמיקה כנדרש. בספר זה נספח מוטיבים שעשוי לסייע בהמשך המחקר על עולם יצירתו של ברש. גם חלוקת פרקי הספר לנושאים – מגדר ונשיות, סגנון והומור, עולם הילדות, הלבנט בארץ ישראל בתחילת המאה העשרים – עשויה אף היא להתוות ציוני דרך להמשך המחקר ביצירת ברש. " -- מהמעטפת האחורית. ספר זה מציג עיון ומחקר בכמה יצירות שכתב אשר ברש (‏1888–‏1952),סופר ומשורר, עורך, מתרגם, מורה ומסאי. נראה כי שמו של ספר העיון עשוי לסייע בחידודה של שאלת הנושא שלו, שהלכה והתחדדה עם ההעמקה ביצירותיו של ברש. שמו של ספר עיון זה, 'קריאת החיים', הוא כשמו של פרק כט בנובלה 'גננים' שכתב ברש. בנובלה מכוון צירוף מטפורי זה להתעוררותה של הגיבורה ולהחלטתה ללכת אחר רחשי לבה, גם בעקבות קריאתם של החיים אליה. הצירוף המטפורי 'קריאת החיים' עשוי לשמש אף כמוטיב בעולם יצירתו של ברש, לאור ביטוייו השונים ביצירותיו כפי שיוצג בהמשך, ובנוסף אף עשוי לכוון לתפיסותיו הארס פואטיות כאמן. שם הספר משקף את שאיפתו של ברש הסופר לבטא מראות נוף אנושיים ולכתוב את החיים, לפי תחנות חייו השונות של האדם. המטפורה 'קריאת החיים' מבטאת את המעשה המימטי של היוצר, הקורא את החיים, מתבונן בהם ומשקף את המראות בדרכים אמנותיות הייחודיות לו כיוצר." -- מהמבוא.
    Original languageHebrew
    Place of Publicationאריאל
    Number of pages294
    ISBN (Electronic)9789657632154
    StatePublished - 2017

    ULI Keywords

    • uli
    • Barash, Asher -- 1889-1952 -- Criticism and interpretation
    • ברש, אשר -- 1889-1952
    • Hebrew literature -- History and criticism

    Cite this