Abstract
בני דור ה־ Z , אשר נולדו מאז אמצע שנות התשעים של המאה הקודמת ועד לסוף העשור הראשון של המאה הנוכחית אל בירכי הטכנולוגיה, הרשתות החברתיות ותרבות המסרים המיידים עומדים במרכז מחקר זה. המחקר מבקש לבחון את השפעת תפיסתם הפרגמטית של בני דור בכלל ובהקשר לרכישת השכלה גבוהה בפרט, על מגמות הרישום ללימודי התואר הראשון. כחקר מקרה לסוגייה זו נבחרה מערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית וזאת משום העובדה כי החברה הישראלית נמצאת בצמרת המדינות המשכילות בעולם, וזאת לאור העובדה כי הלימודים האקדמיים נתפסים בה כאבן דרך וודאית וכשלב התפתחותי בלתי נמנע במסלול החיים של כל צעיר וצעירה. נתוני התפלגות הלומדים בתחומי הלימוד השונים ינותחו על ידי בחינה מתאמית של השינויים במגמות אלו ברמות התואר השונות, בתקופת השנים 2015-2020. ממצאי המחקר מעידים כי החל מאמצע העשור השני של שנות האלפיים ניכרת ירידה במספר הלומדים לתואר ראשון. כמו כן, נמצא גידול בולט במספר הלומדים מקצועות הרפואיים והפרה- רפואיים, המדעים והמתמטיקה, ההנדסה והאדריכלות הנחשבים ליישומיים בעוד במקצועות מדעי החברה ,הרוח, המשפטים והמנהל ניכרה ירידה. ממצאים אלו מעידים על נטייתם של בני דור ה- Z ללימודים מעשיים וטכנולוגיים על חשבון לימודים הנחשבים לפחות יישומיים. מסקנות המחקר קוראות ליישום מספר צעדי רגולציה על מנת להתאים את מערכת ההשכלה הגבוהה למאפייניהם ולצרכיהם של בני דור ה- Z, כדוגמת הרחבת תכנית ההכשרה המקצועית במחלקות הלימוד הפחות יישומיות, קיצור משך שנות הלימוד במחלקות המקצועיות הטכנולוגיות, הגברת השימוש בהוראה מקוונת ועוד. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 183-201 |
Number of pages | 19 |
Journal | הלאה |
Volume | 2 |
State | Published - 2021 |
IHP Publications
- ihp
- College students
- Degrees, Academic
- Education, Higher
- Generation Z
- Israel -- Social conditions
- Occupational training
- Universities and colleges