פעילות שעות הפנאי של חברי סגל במוסדות השכלה גבוהה כמנבאת הוראה אפקטיבית

ניצה דוידוביץ, רוברטה מ מילגרם

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במחקר המוצג במאמר נבדקה פעילות בשעות הפנאי כמנבאת של הוראה יעילה בקרב 58 חברי סגל במוסד להשכלה גבוהה. פעילויות הפנאי של חברי הסגל נבדקו באמצעות כלי מדידה שפותח במיוחד לצורך מחקר זה - AAI - Ariel Activities Inventory. הוראה יעילה נמדדה באמצעות כלי מדידה RLP שפותח על ידי החוקרות לבחינת יכולת ההתמודדות של מורים עם בעיות המתעוררות באופן שוטף בכיתת הלימודים. נמצא קשר בין יעילות בהוראה לבין פעילויות פנאי "אחרות", הן בתחום האקדמי מקצועי והן בפעילויות פנאי אישיות. לא נמצא קשר בין יעילות בהוראה לבין פעילויות פנאי בתחומים אחרים שעליהם נשאלו המרצים. ממצאים אלה מראים שהקשר האפשרי בין פעילויות פנאי לבין הוראה יעילה ראוי למחקר נוסף. כן מצביעים הממצאים על הצורך בשכלול נוסף של הכלי ששימש למדידת פעילויות הפנאי. סיכום ממצאי פעילויות הפנאי שעליהן דיווחו המרצים מוצג במאמר ומעלה תמונה מעניינת של פעילויות הפנאי של המרצים. חברי הסגל ממעטים בפעילויות פנאי שאינן קשורות למקצוע ההוראה. ממצאי המחקר שופכים אור על מהות המושג "פנאי" בקרב חברי סגל אקדמי, הנדרשים ל"יצרנות" אקדמית הכוללת מחקר, הוראה ותרומה לחברה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)226-240
Number of pages15
Journalסוגיות חברתיות בישראל: כתב עת לנושאי חברה
Volume9
StatePublished - 2010

IHP Publications

  • ihp
  • Education, Higher
  • Effective teaching
  • Lecturers
  • Leisure

Cite this