TY - JOUR
T1 - על מריטוקרטיה ועל כושר הניבוי של תנאי קבלה בנוגע להצלחה בלימודים
AU - דוידוביץ, ניצה
AU - סואן, דן
N1 - למאמר זה התפרסם מאמר תגובה מאת תמר קנת-כהן ויונתן סער ב'החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים', ל"ח (תשע"ו, 2016), עמ' 261-270. בעמ' 270 מופיעה תגובתם של פרופ' ניצה דוידוביץ ופרופ' דן סואן למאמר התגובה.
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - המחקר שיוצג להלן נערך באוניברסיטה אחת בישראל בהמשך לשני מחקרים שכבר נערכו בה בעבר. מחקר זה ביקש לחזור ולבדוק שאלה שנדונה בארץ ובעולם - האם הגישה הרואה בתנאי הקבלה לאוניברסיטה כלי יעיל המנבא את הצלחת הסטודנטים בסוף השנה הראשונה וערב קבלת התואר הראשון מוצדקת, או שמה שגויה? המחקר סקר את התפשטות ההשכלה הגבוהה בעולם ובארץ בעשרות השנים האחרונות ועמד על הנהגת תנאי הקבלה כפועל יוצר של הפער בין הביקוש הגבוה ללימודים ובין היצע המקומות המוגבל. הוא מנה שורה מגוונת של תנאי קבלה שביקשו להתנות את קבלת התלמידים ללימודים בסיכוייהם להצליח בהם בסוף השנה הראשונה וערב קבלת התואר. כמו כן נסקרה המחלוקת הקיימת בעולם ובישראל בשאלה אם תנאי הקבלה הצדיקו או לא הצדיקו את התקוות שתלו בהם. לאחר כל אלה בדק המחקר בפרוטרוט את יעילות הניבוי של תנאי הקבלה בפקולטות של המוסד שבו התמקד. הוא העלה שבפקולטות של מוסד זה אין בדרך כלל קשר שיטתי מוכח בין הישגיהם בפועל של הסטודנטים, הן בציון הממוצע שלהם בתום השנה הראשונה ללימודיהם והן בציון הממוצע שלהם בתום לימודי התואר, לבין תנאי הקבלה למיניהם. (מתוך המאמר)
AB - המחקר שיוצג להלן נערך באוניברסיטה אחת בישראל בהמשך לשני מחקרים שכבר נערכו בה בעבר. מחקר זה ביקש לחזור ולבדוק שאלה שנדונה בארץ ובעולם - האם הגישה הרואה בתנאי הקבלה לאוניברסיטה כלי יעיל המנבא את הצלחת הסטודנטים בסוף השנה הראשונה וערב קבלת התואר הראשון מוצדקת, או שמה שגויה? המחקר סקר את התפשטות ההשכלה הגבוהה בעולם ובארץ בעשרות השנים האחרונות ועמד על הנהגת תנאי הקבלה כפועל יוצר של הפער בין הביקוש הגבוה ללימודים ובין היצע המקומות המוגבל. הוא מנה שורה מגוונת של תנאי קבלה שביקשו להתנות את קבלת התלמידים ללימודים בסיכוייהם להצליח בהם בסוף השנה הראשונה וערב קבלת התואר. כמו כן נסקרה המחלוקת הקיימת בעולם ובישראל בשאלה אם תנאי הקבלה הצדיקו או לא הצדיקו את התקוות שתלו בהם. לאחר כל אלה בדק המחקר בפרוטרוט את יעילות הניבוי של תנאי הקבלה בפקולטות של המוסד שבו התמקד. הוא העלה שבפקולטות של מוסד זה אין בדרך כלל קשר שיטתי מוכח בין הישגיהם בפועל של הסטודנטים, הן בציון הממוצע שלהם בתום השנה הראשונה ללימודיהם והן בציון הממוצע שלהם בתום לימודי התואר, לבין תנאי הקבלה למיניהם. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001010129
M3 - מאמר
SN - 0792-223X
VL - 37
SP - 89
EP - 112
JO - החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים
JF - החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים
ER -