"עין בעין": המסע לפולין בעיני הורים, מורים ומדריכי מסע לפולין ובעיני התלמידים המשתתפים במסע

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

במאמר זה עוסקים המחברים בתפיסת המסע החווייתי לפולין במסגרת בית הספר מנקודת מבט המשווה בין תפיסת תלמידים, הורים, צוות בית הספר ומדריכים את החוויה ואת תרומתה. מן הממצאים עולה כי כלל הקבוצות רואות במסע לפולין כלי לחיזוק זיכרון השואה. כל המניעים - קוגניטביים, ערכיים ואישיים - דורגו כבעלי חשיבות רבה להשתתפות במסע. עם זאת, להורים, יותר מלשאר, היתה ציפיה שהמסע יחולל שינוי ערכי בנפשם של התלמידים. בקרב כלל הקבוצות נתפסה ההיכרות עם פולין ועם העם הפולני בעבר ובהווה כשולית. בקרב כלל הקבוצות נתפסה ההיכרות עם פולין ועם העם הפולני בעבר ובהווה כשולית. התגלו פערים משמעותיים בין בעלי תפקידים לתלמידים ולמדריכים בתפיסת חשיבותה של הפעילות הבית-ספרית: בעלי התפקידים בבית הספר נוטים להעריך יותר מן התלמידים והמדריכים את פעולות ההכנה, את מקורות הידע הפורמליים, את תרומתם ומעורבותם שלהם במסע, את חשיבות האקלים הלימודי-חברתי ואת תרומתה של הפעילות הבית-ספרית להתמודדות עם המסע. לעומת זאת, בהשוואה לתלמידים, בעלי התפקידים בבתי הספר והמדריכים מייחסים חשיבות מעטה לתרומה של תמיכה משפחתית. ממסקנות המחקר עולה שאכן התלמידים, הוריהם ומוריהם וגם מדריכי המסע תמימי דעים בנוגע לעצם קיומו של המסע ולסיבות לקיומו, אך הם אינם תמימי דעים בעניין החשיבות של המרכיבים השונים בתוכנית הלימודים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationאל גיא צלמוות: חויית השואה בראייה רב-תחומית (קובץ בעריכת ניצה דוידוביץ ודן סואן)
Place of Publicationתל אביב
Pages129-151
Number of pages23
StatePublished - 2015

IHP Publications

  • ihp
  • Education -- Curricula
  • Experience
  • Holocaust memorial trips -- Poland
  • Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Study and teaching
  • Learning
  • School children
  • ביקורים באתרי השואה -- פולין
  • חוויה (פסיכולוגיה)
  • למידה
  • שואה -- לימוד והוראה
  • תוכניות לימודים
  • תלמידים

RAMBI Publications

  • rambi
  • Holocaust memorial trips -- Poland
  • Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Study and teaching -- Israel
  • National characteristics, Israeli -- Study and teaching
  • Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Israel -- Influence

Cite this