Abstract
סרטו של חיים בוזגלו נישואים פיקטיביים (1988) מציג מפגשי תרבויות – או, נכון יותר, עימותים בין תרבותיים – המציגים תפיסות שונות של זהות בתוך החברה הישראלית ארבעים שנה לאחר קום המדינה. עימותים ומתחים אלה יידונו במאמר מתוך דגש על הדמות המרכזית. המאמר מתנהל בשני צירים מקבילים ולעיתים מתנגשים. המחבר מציג חלק מקורפוס הזהויות החברתיות שקיימות בחברה הישראלית, כפי שהן מוצגות בסרט וכפי שהן התעצבו בעקבות מפגשים בין תרבותיים, ומבקש להציג את מהלכם ותוצאותיהם של מפגשים תרבותיים שונים. בציר הראשון אנו מתוודעים לזהות הישראלית-ציונית, לזהות הפלסטינית, המזרחית, האשכנזית ושל ה"יורד" – הישראלי האמריקאי. בציר השני מוצגים המפגשים הבין תרבותיים שמתרחשים בין היהודי לערבי, בין האשכנזי למזרחי, בין הישראליות לאמריקאיות ובין הגבר לאישה – המפגש המיגדרי. הזהויות והמפגשים מוצגים בסרט בצורה מעניינת וייחודית: הדמות המרכזית בסרט משילה ומקבלת זהות זו או אחרת, כשהיא עצמה למעשה מהווה כלי קיבול פאסיבי. המפגשים הבין-תרבותיים מוצגים בעיקר בעזרת המבטים, שממחישים היטב את המתחים הקיימים בין תרבויות ואנשים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 51-65 |
Number of pages | 15 |
Journal | סליל |
Volume | 3 |
State | Published - 2009 |
IHP Publications
- ihp