מסורתי או וירטואלי? על אילו אמצעי תקשורת נשענה מחאת האוהלים

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המחקר מתבסס על סקר (N=142) שנערך באוהלי המחאה בשדרות רוטשילד בעיצומה של מחאת האוהלים של קיץ 2011. המחברים רצו לברר אילו אמצעי תקשורת שימשו את המוחים כספקי מידע ואם היו הבדלים במידת ההזדהות והאקטיביזם בין מוחים שנשענו על תקשורת המונים מסורתית למי שנשענו על רשתות חברתיות באינטרנט. שאלת המחקר נבחרה על רקע הפרסומים שמקבלים כמובנת מאליה את ההנחה כי מחאת האוהלים התפתחה מתוך פעילות ברשתות חברתיות דוגמת טוויטר ופייסבוק, וכי בכך היא מסמנת דרכי תקשורת חדשות במחאה החברתית בישראל. הנחה זו, שסותרת כמה מהתפיסות המקובלות בחקר המדיה, כגון פרדיגמת המחאה ואסכולת קביעת סדר היום המייחסות לתקשורת ההמונים תפקיד מכריע בהפיכת מחאה לתופעה סוחפת ובגיבוש דעת קהל בעניינה, טרם נבחנה אמפירית. יתכן שהתפקיד המהותי שממלאים אמצעי תקשורת המונים מסורתיים במחאה הפך בעידן האינטרנט לנחלת ההיסטוריה. מנגד, אפשר שהממסד האקדמי, הציבורי הרחב ואפילו אמצעי התקשורת עצמם מפריזים בחשיבות שהם מייחסים לרשתות חברתיות וירטואליות וממעיטים במשקל המשמעותי שיש עדיין לתקשורת המונים מסורתית בקידום מחאה ציבורית. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)13-22
Number of pages10
Journalקשר
Volume43
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Mass media -- Social aspects
  • Online social networks

Cite this