לצמוח מדילמות: פיתוח זהות מקצועית דרך רפלקציה קבוצתית על דילמות בין-אישיות עם שותפי תפקיד

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

פיתוח דור העתיד של מרפאים בעיסוק וליווי הסטודנטים במעבר המורכב מזהות של "סטודנט" ל"מרפא בעיסוק" מהווים אתגר של ממש לאנשי סגל ולמדריכים. מחקר זה מתמקד בפיתוח הזהות המקצועית של מרפאים בעיסוק, באמצעות מתודולוגיה של "רפלקציה קבוצתית" על דילמות בין-אישיות עם שותפי-תפקיד. המחקר מתאר את יישום השיטה בקורס "הדרכה בהתפתחות מקצועית" לתואר ראשון בריפוי בעיסוק. קורס זה נבנה במתכונת של סופרוויז'ן קבוצתי ולמידת-עמיתים, ומבוסס על התפיסה שהתמודדות עם קונפליקטים ודילמות היא הזדמנות להתפתחות ולצמיחה. המחקר מבוסס על ניתוח של 392 אירועים של דילמות בין-אישיות שחוו הסטודנטים בהכשרה המעשית ו-196 טקסטים של רפלקציה אישית על העבודה הקבוצתית בקורס. ניתוח הדילמות העלה שש תימות מרכזיות של דילמות בין-אישיות עם שותפי תפקיד (מטופלים, בני משפחותיהם ועמיתים מתחומי ריפוי אחרים). ניתוח הטקסטים של הרפלקציה האישית חשף את האפקטיביות של יישום המתודולוגיה בתהליך פיתוח הזהות המקצועית. ראוי לציין כי הרפלקציה הקבוצתית סייעה לסטודנטים לגשר על הפער בין התיאוריה ובין ההכשרה המעשית. המחקר מציע אפשרות לשלב שיטה זו גם בתכניות לימודים אקדמיות ובתכניות הדרכה קבוצתיות של אנשי מקצוע במקצועות טיפוליים אחרים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)9-27
Number of pages19
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume26
Issue number1
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Critical thinking
  • Dilemma
  • Occupational therapy
  • Socialization
  • Therapist and patient

Cite this