חינוך לשימוש נבון ברשת: הזדמנויות ואתגרים בהכשרת מורים

רבקה ודמני, אורית ציכנר, אורלי מלמד

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בשנים האחרונות גוברת המודעות לכך שבד בבד עם היתרונות הרבים הגלומים בשימוש ברשת האינטרנט, שימוש זה כרוך בלא מעט סיכונים עבור ילדים ובני נוער. בכמה מדינות מערביות פותחו תוכניות לימודים שעניינן גלישה בטוחה ברשת. בישראל 180 סטודנטים להוראה במכללה להכשרת מורים פיתחו תוכניות חינוכיות העוסקות בנושא של שימוש נבון ברשת. אותם הסטודנטים לימדו את התוכניות בבתי ספר על-יסודיים, על מנת לנסות להתמודד עם מכלול הבעיות הכרוכות בהוראת הנושא. המחקר המתואר במאמר זה בודק את יחסם של הסטודנטים אל השימוש ברשת, את גישותיהם החינוכיות, את הגורמים התומכים בחינוך לשימוש נבון ברשת, את הגורמים המעכבים ואת הפתרונות לבעיות שהתגלו במהלך פיתוח התכניות והוראתן. בדיקה זו מתבססת על ניתוח תשובות הסטודנטים לשאלוני רפלקציה ועל ניתוח מערכי שיעור שלהם. הממצאים מראים שרוב הסטודנטים הם בעלי עמדות מאוזנות בסוגיית השימוש ברשת. מיעוט גדול מחזיק בעמדות שליליות, ומיעוט זניח של סטודנטים מחזיק בעמדות חיוביות. במחקר נמצא כי הסטודנטים נקטו דרכי הוראה שהתבססו על ארבע גישות: גישות חינוכיות פרוטקציוניסטיות, גישות חינוכיות סמיוטיות, גישות חינוכיות מעצימות ופדגוגיה אוצרותית. כמו כן זוהו הגורמים התומכים בחינוך לשימוש נבון ברשת, הגורמים החוסמים (או מעכבים) והפתרונות לקשיים שהתעוררו במהלך פיתוח הפעילויות החינוכיות ובמהלך ההוראה. בסיום המחקר גובשו המלצות להכשרת מורים בנושא. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)138-169
Number of pages32
Journalדפים
Volume60
StatePublished - 2015
Externally publishedYes

IHP Publications

  • ihp
  • Internet
  • Computer users
  • Internet -- Psychological aspects
  • Internet -- Social aspects
  • Teachers
  • Teachers -- Training of
  • School children
  • Student teachers
  • People with social disabilities -- Education

Cite this