TY - JOUR
T1 - חינוך לאזרחות בישראל: היבטים ייחודיים ואוניברסליים בהנחלת ערכי הדמוקרטיה לנוער
AU - דוידוביץ, ניצה
AU - סואן, דן
N1 - האזרחות כמקצוע לימוד היא ייחודית בנוף הבית ספרי בארץ ובעולם. זהו מקצוע בעל מטרת-על - הפיכת התלמידים לאזרחים טובים. מקצוע האזרחות כלול במקצועות החובה של תלמידי התיכון בישראל, ובלימודו הם נחשפים למתח שבין היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ובין היותה מדינה דמוקרטית. מטרתה האופרטיבית של היכרות זו להקנות חינוך לאזרחות טובה ולמעורבות מושכלת בחיים הציבוריים במדינה יהודית ודמוקרטית. במחקר זה נבחנה המידה שבה הערכים הללו מוטמעים בבני הנוער הלכה למעשה. לצורך המחקר הועבר שאלון של 16 פריטים למדידת עמדות כלפי ערכים שונים, הניצבים על הציר שבין לאומיות בקצה באחד לאוניברסליות בקצה האחר. השאלון הועבר ליותר מ-1,320 בני נוער במסגרות חינוך ממלכתיות ובקרב 256 חניכי תנועות נוער, מתוך מטרה להשוות את תמהיל הערכים בין האוכלוסיות. הדגימה נעשתה בשתי נקודות זמן, בכיתה י"א ובכיתה י"ב, כדי לבחון את ההשפעה של היבחנות בבחינת הבגרות באזרחות. ממצאי המחקר העלו כי מדרג הערכים בקרב בני הנוער בשתי הקבוצות ובשתי נקודות הזמן מציב את הערכים האוניברסליים בראש הסולם, ואחריהם באים ערכים של הגשמה עצמית, ציונות ודתיות. מן המחקר עולה כי ישנה הלימה בין החשיבות המוקנית לערכים אלו בתוכנית הלימודים ובין החשיבות שמקנים לה התלמידים.
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - המלצת המחקר היא ששינוי היחסים בתמהיל הערכי של בני הנוער צריך להתחיל בשינוי המקום היחסי המוענק בתוכנית הלימודים למקצועות השונים, במסגרת פורמלית ובלתי פורמלית. (מתוך המאמר)
AB - המלצת המחקר היא ששינוי היחסים בתמהיל הערכי של בני הנוער צריך להתחיל בשינוי המקום היחסי המוענק בתוכנית הלימודים למקצועות השונים, במסגרת פורמלית ובלתי פורמלית. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001010129
M3 - מאמר
SN - 0792-223X
VL - 36
SP - 65
EP - 79
JO - החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים
JF - החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים
ER -