Abstract
ספרות המחקר בנושא המשלחות לפולין בישראל ובעולם התמקדה בד"כ בהשלכות המסע על המשתתפים בו. מעט מאוד תשומת לב הוקדשה להשפעת "העלייה לרגל" לפולין על תדמיתם של הפולנים וארצם בעיני המבקרים. במחקר הנוכחי נבדק האופן שבו נתפסים הפולנים וארצם בעיני תלמידי תיכון שביקרו בפולין במסגרת מסע לאתרי זיכרון. במאמר נסקרים ההיסטוריה של פולין במלחמת העולם השנייה והמחיר ששילמה בה האומה הפולנית, למרות הרקע ההיסטורי של המדינה, ואף שחוץ מן היהודים הפולנים הם ששילמו את המחיר הגבוה ביותר בעקבות הכיבוש הנאצי, הם נתפסים לא אחת כמצויים בשורה אחת עם הגרמנים-מחוללי הפשע. הסיבה העיקרית לכך היא הדגש הרב שמושם במסעות על החורבן וההרס - על פולין ההיסטורית ועל הסיפר היהודי-פולני. בשל כך התרכז המחקר המסוכם במאמר זה בשתי שאלות: מהי דעת התלמידים על פולין ועל הפולנים בטרם צאתם למסע; באיזו מידה מצליחים מסעות בתי הספר שבאחריות משרד החינוך לשנות את דעת התלמידים על פולין ועל הפולנים. הממצאים המנותחים במאמר מלמדים שיש הבדל גדול בין תלמידי הזרם הממלכתי בחינוך לבין תלמידי הזרם הממלכתי-דתי, הן ביחסן של שתי הקבוצות לפולין ולפולנים בטרם צאתם למסע, והן ביחסן לפולין ולפולנים בעקבות ההתנסויות במסע. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 73-93 |
Number of pages | 21 |
Journal | החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים |
Volume | 35 |
State | Published - 2013 |
IHP Publications
- ihp
- Attitude (Psychology)
- High school students
- Holocaust memorial trips -- Poland
- Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Poland
- Jews -- Relations with Polish people
- Poland -- History
- Polish people
- Polish people -- Relations with Jews