"זה לא קולנוע, זה מפגש חברתי": על קהילתיות וגבולות חברתיים בתרבות הפנאי החרדית

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במאמר מוצגת עבודת הדוקטורט של מחבר המאמר, העוסקת בקהילתיות וגבולות חברתיים בתרבות הפנאי החרדית, והמתמקדת בשני תחומים עיקריים, תקשורת קהילתית ותרבות פנאי בחברה החרדית, דרך בחינת הקולנוע החרדי. במחקר נבחנו אופני ההפקה, ההפצה וההתקבלות של סרטים עלילתיים של יוצרים ויוצרות חרדים מזרמים שונים, ונותחו התכנים של חלקם. הסרטים החרדיים מופקים עבור צופים חרדים מקשת גילאים וממגוון מגזרים הפתוחים לטכנולוגיה מודרנית ומשתמשים בה. מטרתו העיקרית של המחקר הייתה לבחון כיצד מדיום חדש ומודרני, הקולנוע, משתלב בתרבותה של החברה החרדית בישראל, שמגדירה את עצמה באופן רשמי כאנטי מודרנית (סיון, 1991 ; פרידמן, 1991 ; ליאון, 2009), ומהן ההשלכות של מהלך זה על החברה החרדית בכלל ועל תרבות הפנאי בפרט. חשיבותו של המחקר הוא בעיבוי הקורפוס המצומצם של מחקרי תרבות הפנאי החרדית, בהצגת נקודות המבט של סוכני תרבות חרדים חדשים ושל צרכני תרבות, ובבחינת התהוותה, התעצבותה והתפתחותה של תעשיית תרבות קולנועית שלא נבחנה עד כה בכלים, באופנים ובהיקפים שנבחנו במחקר זה. במהלך המחקר נמצא שבשילוב המדיום הקולנועי בחברה החרדית מתמודדים היוצרים והיוצרות החרדים עם קשיים ולבטים שנובעים מהמתח הקיים בין אילוצים הלכתיים לרצונם האמנותי ולדרישות הצופים שלעתים אינם עולים בקנה אחד. התמודדות זו נבחנה בעבודה בעזרת ארבע שאלות מרכזיות : (א) כיצד מעצבים סוכני תרבות את שדה התרבות הקולנועי החרדי ? (ב) כיצד צורכים, חווים ומפרשים הצופים החרדים את הסרטים ? (ג) כיצד מיוצגות דמויות שאינן נענות לאידאל החרדי ואיזה תפקיד חברתי הן ממלאות ? (ד) מהם יחסי הגומלין בין הקולנוע החרדי הקהילתי לקולנוע ולטלוויזיה של הזרם המרכזי? (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)67-73
Number of pages7
Journalמסגרות מדיה
Volume15
StatePublished - 2015

IHP Publications

  • ihp
  • Communities
  • Leisure
  • Motion pictures
  • Motion pictures -- Religious aspects -- Judaism
  • Ultra-Orthodox Jews

Cite this