Abstract
רקע: האיום הגלובלי בתקופת פנדמיית הקורונה ( COVID-19) הגביר את הצורך לאוריינות בריאות דיגיטלית כאסטרטגיה. במהלך המגפה, בשל הריחוק החברתי, נמצא שהמרשתת הפכה לערוץ תקשורת עיקרי לחיפוש מידע בריאותי, ובשל האתגרים שאיתם מתמודדת אוכלוסיית הגיל השלישי, ישנה חשיבות בפיתוח אוריינות בריאות דיגיטלית לניהול מיטבי של מצבם הבריאותי. מטרות המחקר: לבחון את ההבדלים בקרב שלוש קבוצות הגיל השלישי במצב בריאותי לא טוב, טוב וטוב מאוד ואת בעלי השכלה תיכונית, על תיכונית והשכלה אקדמית בהשוואה לרמות אוריינות בריאות דיגיטלית (מודעות למקורות בריאותיים מקוונים, הבנת מידע בריאות שנדלה מן האינטרנט, יעילות נתפסת של מידע בריאות שנדלה מן האינטרנט, אימות מידע בריאות שנדלה מן האינטרנט והתנהלות חכמה ברשת) בזמן פנדמיית הקורונה COVID-19. שיטת המחקר: נערך מחקר חתך תיאורי, תוך שימוש במחקר משולב (כמותי ואיכותני). במחקר השתתפו 288 בני 65 ומעלה. המשתתפים מלאו שאלון לדיווח עצמי שבוחן רמות אוריינות בריאות דיגיטלית ומשלב שאלות סגורות ופתוחות. ממצאים: משתתפים במצב בריאותי טוב מאוד דיווחו על רמות גבוהות יותר של אוריינות בריאות דיגיטלית בממדים של ״מודעות למקורות מידע בריאותיים מקוונים״ ו״יעילות נתפסת של מידע בריאות שנדלה מן האינטרנט״ מאשר אלו שמצבם הבריאותי טוב או לא טוב. משתתפים שהשכלתם תואר ראשון ומעלה דיווחו על כך שהם מבינים מידע בריאותי מקוון יותר מאשר בעלי השכלה תיכונית. ומשתתפים בעלי השכלה תיכונית דיווחו כי הם מתנהלים בחוכמה ברשת יותר מאשר בעלי השכלה לתואר ראשון ומעלה. מסקנות: חשוב לספק תוכניות התערבות חינוכיות מותאמות לרמת ההשכלה ולמצב הבריאות שמטרתן לצמצם את אי השוויון הבריאותי הנובע מסוגיות אלו. כישורי אוריינות בריאות דיגיטלית צריכים להיות ברמה נאותה לכולם מכיוון שהעולם הופך דיגיטלי יותר ויותר (מתוך המאמר)
Original language | English |
---|---|
Pages (from-to) | 41-49 |
Journal | גוף ידע |
Volume | 20 |
State | Published - Feb 2022 |
Keywords
- אוריינות מידע
- אוריינות מחשב
- מידע רפואי
- מידע רפואי באינטרנט ובאמצעי התקשורת
- קשישים
- פער דיגיטלי
- מידע באמצעים אלקטרוניים
- בריאות קשישים
- השכלה
- אוריינות בריאות
- Health literacy
- Education
- Older people -- Health and hygiene
- Information technology
- Digital divide
- Older people
- Medical informatics
- Computer literacy
- Information literacy