הערכת פעילותה של "סיירת ביקורי הבית" במחוז חיפה מנקודת מבטן של אימהות שקיבלו את השירות ושל אחיות ה"סיירת"

עולא פחראלדין, שירן בורד, כרמית סטרן, בתיה מג'ר, אלה ברקוביץ, ג'יזל גרין

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רקע: עבור נשים רבות חוויית האימהות היא מורכבת — מצד אחד משמחת ומן הצד האחר מלחיצה. משאב העשוי לסייע לאימהות בהתמודדות ההורית בתחילת הדרך הוא הדרכה מקצועית, הניתנת לאחר הלידה במהלך האשפוז והממשיכה לאחר השחרור הביתה. בשנת 2019 חנך מחוז חיפה של משרד הבריאות — ביוזמה מקומית — שירות חדשני בשם "סיירת ביקורי בית", שמטרתו להעלות את הזמינות של ביקורי הבית בתקופה הקריטית לאימהות לאחר לידה ראשונה ולאחר לידת פג. עיקר חדשנותו של השירות היאבכך שביקורי הבית אינם מבוצעים בידי אחיות התחנה, אלא בידי אחיות טיפת חלב שזהו ייעודן הבלעדי. מטרת המחקר: להעריך את פעילותה של "סיירת ביקורי הבית" במחוז חיפה מנקודת מבטן של אימהות לאחר לידה ראשונה או לידת פג שקיבלו את השירות ושל אחיות שנתנו את השירות. שיטת המחקר: מחקר איכותני, שבמסגרתו נערכו ראיונות עומק חצי מובנים עם 20 אימהות, יהודיות וערביות, אשר אחות בריאות הציבור מ"סיירת ביקורי הבית" ביקרה אצלן לאחר הלידה. כמו כן רואיינו שש אחיות מ"סיירת ביקורי הבית". כל הראיונות הוקלטו ותומללו, והטקסטים נותחו בניתוח תוכן למציאת תמות מרכזיות. ממצאים: מהראיונות עם האימהות עלה, כי ביקור האחות בביתן, בסביבתן הטבעית, תרם רבות להעלאת הידע שלהן בנוגע לטיפול בתינוק ולחיזוק הביטחון העצמי שלהן. באופן כללי הן הביעו שביעות רצון גבוהה מחוויית הביקור. מהראיונות עם האחיות אפשר ללמוד שעבודתן ב"סיירת ביקורי הבית" כרוכה באתגרים, אך היא מתגמלת בהתפתחות אישית ומקצועית. מסקנות: השירות החדש נתפס כמוצלח מאוד הן בידי האימהות והן בידי האחיות. עם זאת עלו נקודות לשיפור השירות, לרבות עריכת הביקור סמוך לשחרור מבית החולים לאחר הלידה והקניית מיומנויות טכניות ודיגיטליות מתקדמות לאחיות. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)7-15
Number of pages9
Journalקידום בריאות בישראל
Volume11
StatePublished - 2023

IHP Publications

  • ihp

Cite this