Abstract
המאמר מעמת בין מעמדו של המורה כסוכן תרבות, ידע וערכים של החברה, שהחברה היהודית הטילה עליו באופן מסורתי את המחויבות לצמיחה ולהצלחה של תלמידיו כחלק ממאמץ ערכי-דתי ולאומי, לבין מעמדו ותדמיתו הנמוכים של המורה בקרב הציבור הרחב בישראל, ובפרט, בתקופת משבר הקורונה. המחקר בוחן את דמות המורה הראוי מבחינת הפרופיל האישי, הערכי והפדגוגי, תוך השוואה לתרבויות ולדתות שונות: בספרות חז"ל, ביוון העתיקה, בנצרות ובאסלם, תוך השוואה למציאות בת ימינו בחברה המודרנית. מממצאי המחקר עולה, כי דמות המורה בספרות חז"ל, כמו גם בדתות ובתרבויות אחרות, נתפסת כדמות מופת אידיאלית במקצועיות העיונית, במידות המוסריות ובאורחות החיים, אך עם השנים הלך דימוי זה ונשחק, עד שהפך למקצוע עממי, שבמדרג המקצועות לא נחשב מהגבוהים, אולי גם בשל השכר הנמוך. ממצאי המחקר שופכים אור על הטרנספורמציה שעבר מקצוע המורה מן הנשגב אל הנלעג, ומעלה את האפשרות שלאור הדרישות שמציב מקצוע זה בעולם המורכב, הטכנולוגי והגלובלי של ימינו, תעלה שוב דמות המורה בעיני עצמו ובעיני החברה למקומה הראוי, כחלק ממקצועות השגב החברתי. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 47-69 |
Number of pages | 23 |
Journal | הלאה |
Volume | 3 |
State | Published - 2022 |
IHP Publications
- ihp
- COVID-19 (Disease)
- COVID-19 Pandemic, 2020-
- Education
- Rabbinical literature
- Teachers
- Teaching
- Values