Abstract
כנסיית נוטרדאם שנבנתה ב-1954 על חורבות כנסיית "גבירתנו שבמרומים" שנהרסה במלחמת העולם השנייה, נחשבת כביטוי יוצא דופן של רעיונותיו המודרניסטיים של לה-קורבוזיה. לא משום שהיא מהווה בשורה אדריכלית מבריקה, אלא דווקא משום שהיא מבטאת חריגה מ"אדריכלות המכונה" שהוא הטיף לה בבנייני המגורים שלו. לאחר שהוא ביקר באתר הוא נמנע באופן מפתיע מלהטמיע בתכנון את האדריכלות המינימליסטית, משום שהיא נתפסה בעיניו כקשוחה מדי. תחת זאת הוא הדגים תקדים כאשר גייס את האדריכלות הפונקציונלית לביטוי חד-פעמי של תכנים סמליים. הבניין המושך אליו כ-80,000 מבקרים בשנה מכל רחבי העולם, נראה כיום מוזנח ומזכיר אך במעט את התמונות המרהיבות המפורסמות בספרים מאז הקמתו שהקנו לו מעמד של אייקון אדריכלי המהווה נקודת מפנה בתולדות אדריכלות מבני הדת. מחבר המאמר, אדריכל ומרצה בבית ספר לאדריכלות, שהיה שבוי במיתוס הזה מאז תקופת לימודיו, מתאר בדרכו המיוחדת את חוויית הביקור במבנה שאותות הזמן ותחזוקה מרושלת לא עשו חסד עם מתכננו האגדי, שעדיין ממשיך לחשוף בפני עולי הרגל את סודותיו ואת מקורות ההשראה הלא צפויים שהובילו לבריאתו.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 88-93 |
Journal | אדריכלות ישראלית |
Volume | 113 |
State | Published - May 2018 |