אוריינות בריאות דיגיטלית, מצב בריאות וחינוך, וידע בריאותי אישי בקרב מבוגרים: [תקציר]

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רקע: מגפת הקורונה הפכה את המיומנויות של אוריינות בריאות דיגיטלית ושל פעולות הקשורות לבריאות באמצעות טכנולוגיה לחיוניות במיוחד בקרב מבוגרים. מטרות: א) מציאת הבדלים בממדי אוריינות בריאות דיגיטלית בקשר למצב בריאות וחינוך של המבוגרים. ב) בחינת ההשפעה של ממדי אוריינות בריאות דיגיטלית על תפיסת ידע בריאותי אישי של מבוגרים.שיטות המחקר: במחקר נעשה שימוש במחקר חתך עם מדגם נוחות של 298 מבוגרים בני 65 ומעלה מישראל. השאלון מורכב משלושה חלקים: א) מאפייני רקע, ב) אוריינות בריאות דיגיטלית, ו-ג) תפיסת ידע בריאותי אישי. תוצאות: מבוגרים עם רמת בריאות מצוינת דיווחו על רמות גבוהות יותר של אוריינות בריאות דיגיטלית, בממד מקורות בריאות ויעילותם, מאשר אלה עם רמת בריאות ירודה או טובה. יתר על כן, משתתפים עם תואר שני דיווחו על אוריינות בריאות דיגיטלית, בממד של הבנת מידע מקוון, טובה יותר מאשר בוגרי השכלה תיכונית. בנוסף, נמצא כי מבוגרים עם השכלה תיכונית מרגישים שהם "חכמים ברשת" יותר מאשר אלה עם תואר ראשון. לבסוף, מצאנו שממדי אוריינות בריאות דיגיטלית השפיעו על תפיסת ידע בריאות אישי של המשתתפים. מסקנות והמלצות: ככל שהאוכלוסייה מתבגרת, היא בסיכון גבוה יותר למחלות, וכתוצאה מכך מצב הבריאות של המבוגרים יכול להיפגע. לכן, חשוב לספק למבוגרים תכניות התערבות מתאימות, לשיפור רמות אוריינות בריאות דיגיטלית שלהם, אשר עשויות לצמצם את אי־השוויון בבריאות אשר קיים באוכלוסיות שונות. בנוסף, מטפלים צריכים לדאוג פתח את כישורי אוריינות הבריאות הדיגיטלית של המטופלים, בהקשרים של איתור, הערכה ופרשנות של ידע בריאות מקוון, הרלוונטי להם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)72
Number of pages1
Journalקידום בריאות בישראל
Volume10
StatePublished - 2022

IHP Publications

  • ihp
  • Digital divide
  • Health
  • Health literacy
  • Information literacy

Cite this