TY - JOUR
T1 - שירותי בריאות מקוונים לאוכלוסיית המבוגרים במכבי שירותי בריאות
AU - אבן זהר, אהובה
AU - עירוני, אנג'לה
AU - בן יצחק, רון
N1 - שיטת המחקר: מחקר כמותי
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - מכבי שירותי בריאות, בדומה לקופות חולים אחרות, מציעה למבוטחיה שירותי בריאות מקוונים במגוון נושאים באמצעות המחשב והאינטרנט. לאור הגידול באוכלוסיית המבוגרים בארץ, מטרת המחקר הייתה לבדוק את עמדותיהם ומידת השימוש של המבוגרים במחשב ובאינטרנט, וכן את מידת השימוש שלהם בשירותי הבריאות המקוונים. במחקר נבדקו שתי קבוצות גיל: קבוצת המחקר כללה מבוגרים מעל גיל 65 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: בני 65-74 ובני 75 ומעלה. קבוצת ההשוואה כלל צעירים מעל גיל 45 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: בני 45-54 ובני 55-64. כלי המחקר כללו שאלון בנושא תחושות ועמדות כלפי מחשבים; שאלון שימוש במחשבים ובאינטרנט ובשירותי בריאות מקוונים של מכבי. בשאלון זה התבקשו המשתתפים לציין את הסיבות לאי-שימוש בשירותי בריאות מקוונים וכן לפרט את הקשיים שלהם בהפעלת השירות ואת הדרכים שיעזרו להם ללמוד להשתמש בשירות; שאלון סוציו-דמוגרפי. המשתתפים ענו על השאלונים במענה טלפוני. הממצאים מצביעים על כך, ששכיחות השימוש בשירותי הבריאות המקוונים בקרב בני 75 ומעלה הוא הנמוך ביותר, וכי יש להם קשיים מרובים יותר בשימוש בשירותים המקוונים. לעומת זאת, המשתתפים בני 65-74 דומים יותר לקבוצות הגיל הצעירות יותר בממדים הללו. עם זאת, מבין משתתפי המחקר המשתמשים בשירותים המקוונים, לא נמצאו הבדלים בין קבוצות הגיל השונות בתדירות השימוש בשירותים המקוונים, כאשר מידת השימוש הרבה ביותר היא בנושאים: זימון תורים וצפייה בתוצאות בדיקות. ממסקנות המחקר עולה, שיש להגביר את המודעות לאפשרויות השימוש בשירותים המקוונים אבל גם לאפשר שירות של מענה אנושי. המלצת המחקר העיקרית מתייחסת לקבוצת המבוגרים בני 75 ומעלה, שלהם ממולץ להציע אפשרות של קבלת הדרכה בקבוצות קטנות בסניפי קופת חולים ואף הדרכה אישית בבתיהם. (מתוך המאמר)
AB - מכבי שירותי בריאות, בדומה לקופות חולים אחרות, מציעה למבוטחיה שירותי בריאות מקוונים במגוון נושאים באמצעות המחשב והאינטרנט. לאור הגידול באוכלוסיית המבוגרים בארץ, מטרת המחקר הייתה לבדוק את עמדותיהם ומידת השימוש של המבוגרים במחשב ובאינטרנט, וכן את מידת השימוש שלהם בשירותי הבריאות המקוונים. במחקר נבדקו שתי קבוצות גיל: קבוצת המחקר כללה מבוגרים מעל גיל 65 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: בני 65-74 ובני 75 ומעלה. קבוצת ההשוואה כלל צעירים מעל גיל 45 בחלוקה לשתי תת-קבוצות: בני 45-54 ובני 55-64. כלי המחקר כללו שאלון בנושא תחושות ועמדות כלפי מחשבים; שאלון שימוש במחשבים ובאינטרנט ובשירותי בריאות מקוונים של מכבי. בשאלון זה התבקשו המשתתפים לציין את הסיבות לאי-שימוש בשירותי בריאות מקוונים וכן לפרט את הקשיים שלהם בהפעלת השירות ואת הדרכים שיעזרו להם ללמוד להשתמש בשירות; שאלון סוציו-דמוגרפי. המשתתפים ענו על השאלונים במענה טלפוני. הממצאים מצביעים על כך, ששכיחות השימוש בשירותי הבריאות המקוונים בקרב בני 75 ומעלה הוא הנמוך ביותר, וכי יש להם קשיים מרובים יותר בשימוש בשירותים המקוונים. לעומת זאת, המשתתפים בני 65-74 דומים יותר לקבוצות הגיל הצעירות יותר בממדים הללו. עם זאת, מבין משתתפי המחקר המשתמשים בשירותים המקוונים, לא נמצאו הבדלים בין קבוצות הגיל השונות בתדירות השימוש בשירותים המקוונים, כאשר מידת השימוש הרבה ביותר היא בנושאים: זימון תורים וצפייה בתוצאות בדיקות. ממסקנות המחקר עולה, שיש להגביר את המודעות לאפשרויות השימוש בשירותים המקוונים אבל גם לאפשר שירות של מענה אנושי. המלצת המחקר העיקרית מתייחסת לקבוצת המבוגרים בני 75 ומעלה, שלהם ממולץ להציע אפשרות של קבלת הדרכה בקבוצות קטנות בסניפי קופת חולים ואף הדרכה אישית בבתיהם. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,000380284
M3 - מאמר
SN - 2309-7353
VL - מ"ד
SP - 77
EP - 110
JO - גרונטולוגיה וגריאטריה: כתב-עת בנושאי הזיקנה
JF - גרונטולוגיה וגריאטריה: כתב-עת בנושאי הזיקנה
IS - 2
ER -