TY - JOUR
T1 - מועצה להשכלה גבוהה בישראל מודל 2021 – מבט רטרוספקטיבי על למעלה משישה עשורים
AU - כהן, ארז
AU - דוידוביץ, ניצה
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מנוהלת על ידי משרד החינוך – המועצה להשכלה גבוהה (להלן: המל"ג) זה מעלה משישה עשורים. במהלך תקופה זו התרחשו תמורות משמעותיות במערכת האקדמית בעולם כולו, כמו גם בישראל, שנתנו אותותיהן על תחומי המחקר וההוראה ועל הגופים הרגולטורים הקשורים בהם. מחקר זה בוחן את דרכי ההתמודדות של הגוף המפקח על ההשכלה הגבוהה – המל"ג לאור השינויים שחלו בתחומי המחקר וההוראה, מדיניות הנגישות והמצוינות, החינוך הציבורי והחינוך הפרטי ועוד. מטרת המחקר לבחון את מערכת השיקולים של קברניטי גוף רגולטורי זה, אשר הובילו לעיצוב המדיניות באותם הנושאים, מתוך פרספקטיבה של זמן ובחינת אתגרי העתיד, בהשוואה לגופים המפקחים בעולם. שיטת המחקר נסמכת על ספרות מחקר העוסקת במערכת ההשכלה הגבוהה בארץ ובעולם, (תוך התייחסות למדינות האיחוד האירופי, בריטניה, ארצות הברית, אוסטרליה, סינגפור ויפן), על בחינה וניתוח של מסמכים ראשוניים ועל ראיונות עם כמה אנשי אקדמיה בכירים. המאמר אף מתמקד בתהליכי קבלת החלטות שהתקבלו במועצה להשכלה גבוהה (בנושאי חינוך ציבורי מול חינוך פרטי, נגישות מול מצוינות, מחקר מול הוראה, השכלה גבוהה במבחן המעשה והרלוונטיות שלה בשוק התעסוקה, והוראה דיגיטלית בהשכלה גבוהה). ממצאי המחקר מעידים כי למל"ג תדמית בירוקרטית, מדיניותה קצרת רואי והיא נגררת אחר האירועים יותר משהיא מובילה אותם, זאת בניגוד למטרתה המוצהרת לקידום תהליכי מחקר והוראה איכותיים, חדשניים ונגישים לטובת המשק והחברה.
AB - מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מנוהלת על ידי משרד החינוך – המועצה להשכלה גבוהה (להלן: המל"ג) זה מעלה משישה עשורים. במהלך תקופה זו התרחשו תמורות משמעותיות במערכת האקדמית בעולם כולו, כמו גם בישראל, שנתנו אותותיהן על תחומי המחקר וההוראה ועל הגופים הרגולטורים הקשורים בהם. מחקר זה בוחן את דרכי ההתמודדות של הגוף המפקח על ההשכלה הגבוהה – המל"ג לאור השינויים שחלו בתחומי המחקר וההוראה, מדיניות הנגישות והמצוינות, החינוך הציבורי והחינוך הפרטי ועוד. מטרת המחקר לבחון את מערכת השיקולים של קברניטי גוף רגולטורי זה, אשר הובילו לעיצוב המדיניות באותם הנושאים, מתוך פרספקטיבה של זמן ובחינת אתגרי העתיד, בהשוואה לגופים המפקחים בעולם. שיטת המחקר נסמכת על ספרות מחקר העוסקת במערכת ההשכלה הגבוהה בארץ ובעולם, (תוך התייחסות למדינות האיחוד האירופי, בריטניה, ארצות הברית, אוסטרליה, סינגפור ויפן), על בחינה וניתוח של מסמכים ראשוניים ועל ראיונות עם כמה אנשי אקדמיה בכירים. המאמר אף מתמקד בתהליכי קבלת החלטות שהתקבלו במועצה להשכלה גבוהה (בנושאי חינוך ציבורי מול חינוך פרטי, נגישות מול מצוינות, מחקר מול הוראה, השכלה גבוהה במבחן המעשה והרלוונטיות שלה בשוק התעסוקה, והוראה דיגיטלית בהשכלה גבוהה). ממצאי המחקר מעידים כי למל"ג תדמית בירוקרטית, מדיניותה קצרת רואי והיא נגררת אחר האירועים יותר משהיא מובילה אותם, זאת בניגוד למטרתה המוצהרת לקידום תהליכי מחקר והוראה איכותיים, חדשניים ונגישים לטובת המשק והחברה.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001241703
M3 - מאמר
SN - 2664-6307
VL - ו'
SP - 233
EP - 272
JO - מחקרי רגולציה : כתב העת של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה, המסלול האקדמי המכללה למינהל
JF - מחקרי רגולציה : כתב העת של מרכז חת לחקר התחרות והרגולציה, המסלול האקדמי המכללה למינהל
ER -