TY - JOUR
T1 - "לגלות את הדמות שמאחורי השירים והסיפורים": דרכי העיצוב של הכתיבה הביוגרפית בספרות העברית החדשה לילדים ולנוער
AU - מצוב-כהן, עפרה
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - הביוגרפיה היא סוגה מקובלת בספרות הילדים והנוער העברית העכשווית. נראה כי מטרתה הראשונית היא לחשוף לפני הקורא הצעיר את חייהם של אישים שהטביעו חותמם בהיסטוריה ובחיי הרוח והתרבות של מדינת ישראל. במחקר זה ביקשנו לבדוק את דרכי העיצוב של ביוגרפיה לילדים בהשוואה לדרכי העיצוב של ביוגרפיה לנוער באמצעות שני ספרים שכתבו סופרות מוכרות במרחב הספרותי. הביוגרפיה שכתבה שהם סמיט על לאה גולדברג 'דודה לאה' (סמיט, 2016) לעומתה ביוגרפיה שכתבה על ביאליק גלילה רון -פדר-עמית 'אומרים אהבה יש' (רון-פדר-עמית, 2012). הביוגרפיה לילדים על גולדברג מנוקדת ומלווה באיורים אך נראה כי בניסוחיה ובמסריההיא הולמת כל גיל ומתאימה לילדים, לבני הנוער ולמבוגרים. הביוגרפיה לנוער על ביאליק רחבת יריעה, מלווה בנספחים, שירים של ביאליק ובהסברים של מושגים שנזכרו בפרק. נראה כי שתי הביוגרפיות פונות לקהליהן בכנות ובגילוי לב. שתי הסופרות אינן חוסכות מהקוראים חוויות אישיות מורכבות שהגיבורים חוו ויש בהן העצמה ותרומה לחייו של הגיבור כאומן ובתוך כך הן מבקשות להעביר לקוראים מסר חינוכי של התמודדות וקבלת חוויות מורכבות כחלק בונה ממהלך התבגרות. (מתוך המאמר)
AB - הביוגרפיה היא סוגה מקובלת בספרות הילדים והנוער העברית העכשווית. נראה כי מטרתה הראשונית היא לחשוף לפני הקורא הצעיר את חייהם של אישים שהטביעו חותמם בהיסטוריה ובחיי הרוח והתרבות של מדינת ישראל. במחקר זה ביקשנו לבדוק את דרכי העיצוב של ביוגרפיה לילדים בהשוואה לדרכי העיצוב של ביוגרפיה לנוער באמצעות שני ספרים שכתבו סופרות מוכרות במרחב הספרותי. הביוגרפיה שכתבה שהם סמיט על לאה גולדברג 'דודה לאה' (סמיט, 2016) לעומתה ביוגרפיה שכתבה על ביאליק גלילה רון -פדר-עמית 'אומרים אהבה יש' (רון-פדר-עמית, 2012). הביוגרפיה לילדים על גולדברג מנוקדת ומלווה באיורים אך נראה כי בניסוחיה ובמסריההיא הולמת כל גיל ומתאימה לילדים, לבני הנוער ולמבוגרים. הביוגרפיה לנוער על ביאליק רחבת יריעה, מלווה בנספחים, שירים של ביאליק ובהסברים של מושגים שנזכרו בפרק. נראה כי שתי הביוגרפיות פונות לקהליהן בכנות ובגילוי לב. שתי הסופרות אינן חוסכות מהקוראים חוויות אישיות מורכבות שהגיבורים חוו ויש בהן העצמה ותרומה לחייו של הגיבור כאומן ובתוך כך הן מבקשות להעביר לקוראים מסר חינוכי של התמודדות וקבלת חוויות מורכבות כחלק בונה ממהלך התבגרות. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001235817
M3 - מאמר
SN - 2523-2142
VL - 5
SP - 59
EP - 80
JO - בין השורות
JF - בין השורות
ER -