TY - JOUR
T1 - השפעת סוג הרעש המתחרה על הביצוע במבחן 'דיבור ברעש'
AU - איכט, מיכל
AU - סורין, אתי
AU - סמוליאנוב, יאנה
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - היכולת להבין דיבור על רקע רעש חיונית לתפקודנו היום-יומי. ניתן להעריך יכולת זו באמצעות מבחן 'דיבור ברעש' (SIN, Speech in noise), בו נדרש זיהוי מילים חד-הברתיות המושמעות על רקע רעש-דיבור לאותה אוזן. המבחן נחשב קל להעברה ורגיש, ונעשה בו שימוש נרחב במעבדה ובשדה, בעיקר לצורך הערכה ואבחון של לקויות בעיבוד שמיעה. במחקר הנוכחי בחרנו לנסות ולהרחיב את השימוש בכלי אופייני זה, ולבדוק את השפעתם של סוגי רעש שונים (רעש-מלמול, רעש-לבן ומוסיקה קלאסית) על הביצוע במבחן. 230 משתתפות בעלות שמיעה תקינה וללא קשיים בעיבוד שמיעה האזינו לארבע רשימות בעלות 25 מילים חד הברתיות (רשימות דיסקרימינציה), אשר הושמעו על רקע הרעשים השונים ביחסי אות-רעש של 0db, ונדרשו לחזור עליהן. בהתאם להשערותינו, נמצאה השפעה של סוג הרעש במבחן; אחוז הזיהוי הגבוה ביותר התקבל בנוכחות מוסיקה קלאסית, ואחוז הזיהוי הנמוך ביותר בנוכחות רעש-דיבור. לא נמצאו הבדלים בין הבנת דיבור על רקע רעש-מלמול ורעש-לבן. הממצאים נותחו תוך התייחסות להבדלים בין רעש משתנה לעומת רעש יציב, ובין רעש רחב-טווח לעומת צר-טווח. התוצאות עשויות לתרום להרחבת השימוש במבחן SIN, וכן לסייע בתכנון ההתערבות הטיפולית (תכניות הוראה מיוחדות, ואימוני שמיעה מדורגים ברמת הקושי שלהם) במיוחד עבור בעלי הפרעת בעיבוד שמיעה. (מתוך המאמר)
AB - היכולת להבין דיבור על רקע רעש חיונית לתפקודנו היום-יומי. ניתן להעריך יכולת זו באמצעות מבחן 'דיבור ברעש' (SIN, Speech in noise), בו נדרש זיהוי מילים חד-הברתיות המושמעות על רקע רעש-דיבור לאותה אוזן. המבחן נחשב קל להעברה ורגיש, ונעשה בו שימוש נרחב במעבדה ובשדה, בעיקר לצורך הערכה ואבחון של לקויות בעיבוד שמיעה. במחקר הנוכחי בחרנו לנסות ולהרחיב את השימוש בכלי אופייני זה, ולבדוק את השפעתם של סוגי רעש שונים (רעש-מלמול, רעש-לבן ומוסיקה קלאסית) על הביצוע במבחן. 230 משתתפות בעלות שמיעה תקינה וללא קשיים בעיבוד שמיעה האזינו לארבע רשימות בעלות 25 מילים חד הברתיות (רשימות דיסקרימינציה), אשר הושמעו על רקע הרעשים השונים ביחסי אות-רעש של 0db, ונדרשו לחזור עליהן. בהתאם להשערותינו, נמצאה השפעה של סוג הרעש במבחן; אחוז הזיהוי הגבוה ביותר התקבל בנוכחות מוסיקה קלאסית, ואחוז הזיהוי הנמוך ביותר בנוכחות רעש-דיבור. לא נמצאו הבדלים בין הבנת דיבור על רקע רעש-מלמול ורעש-לבן. הממצאים נותחו תוך התייחסות להבדלים בין רעש משתנה לעומת רעש יציב, ובין רעש רחב-טווח לעומת צר-טווח. התוצאות עשויות לתרום להרחבת השימוש במבחן SIN, וכן לסייע בתכנון ההתערבות הטיפולית (תכניות הוראה מיוחדות, ואימוני שמיעה מדורגים ברמת הקושי שלהם) במיוחד עבור בעלי הפרעת בעיבוד שמיעה. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,000860508
M3 - מאמר
SN - 0333-547X
VL - 31
SP - 51
EP - 60
JO - דש: דיבור שפה ושמיעה
JF - דש: דיבור שפה ושמיעה
ER -