TY - JOUR
T1 - ההיקשים ההלכתיים כהיקשים דיאלקטיים במשנת הרמב"ם והמידות שהתורה נדרשת בהן כ"טופוי" אריסטוטליים
AU - רביצקי, אבירם
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - בהקדמה לפירוש המשנה הרמב"ם משתמש במונח 'קיאס' (היקש) לציון דרשה הלכתית המבוססת על אחת מי"ג המידות שהתורה נדרשת בהן. המונח 'קיאס' שאול אמנם מעולם ההלכה המוסלמית, אולם כשהרמב"ם מסביר את הסיבה לקיומן של מחלוקות בתחום ה'קיאס', הוא מאפיין את הדרשות ההלכתיות במונח 'אלמקאיס אלג'דליה' (ההיקשים הניצוחיים), ומקורו של מונח זה בלוגיקה האריסטוטלית (הערבית). ההיקשים הניצוחיים נדונים ב'ספר הניצוח' (Topica) של אריסטו, ספר שברובו המכריע מספר 'טופוי' (מילולית: 'מקומות') שונים שבאמצעותם יכול הדיאלקטיקן לנסח את היקשיו הניצוחיים. בחלקו הראשון של המאמר מבקש המחבר למצות את המשמעויות הגלומות באפיונו של הרמב"ם את דרשות הכתוב ההלכתיות כ'אלמקאיס אלג'דליה', בהתחשב בהקשרו הלוגי-האריסטוטלי של מונח זה. בחלקו השני של המאמר מראה המחבר כי הלך המחשבה הרמב"מי בא לידי ביטוי בתקופות מאוחרות יותר, בדיון במידות שהתורה נדרשת בהן כטופוי אריסטוטליים.
AB - בהקדמה לפירוש המשנה הרמב"ם משתמש במונח 'קיאס' (היקש) לציון דרשה הלכתית המבוססת על אחת מי"ג המידות שהתורה נדרשת בהן. המונח 'קיאס' שאול אמנם מעולם ההלכה המוסלמית, אולם כשהרמב"ם מסביר את הסיבה לקיומן של מחלוקות בתחום ה'קיאס', הוא מאפיין את הדרשות ההלכתיות במונח 'אלמקאיס אלג'דליה' (ההיקשים הניצוחיים), ומקורו של מונח זה בלוגיקה האריסטוטלית (הערבית). ההיקשים הניצוחיים נדונים ב'ספר הניצוח' (Topica) של אריסטו, ספר שברובו המכריע מספר 'טופוי' (מילולית: 'מקומות') שונים שבאמצעותם יכול הדיאלקטיקן לנסח את היקשיו הניצוחיים. בחלקו הראשון של המאמר מבקש המחבר למצות את המשמעויות הגלומות באפיונו של הרמב"ם את דרשות הכתוב ההלכתיות כ'אלמקאיס אלג'דליה', בהתחשב בהקשרו הלוגי-האריסטוטלי של מונח זה. בחלקו השני של המאמר מראה המחבר כי הלך המחשבה הרמב"מי בא לידי ביטוי בתקופות מאוחרות יותר, בדיון במידות שהתורה נדרשת בהן כטופוי אריסטוטליים.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,000809761
M3 - מאמר
SN - 0334-3650
VL - 73
SP - 197
EP - 224
JO - תרביץ: רבעון למדעי היהדות
JF - תרביץ: רבעון למדעי היהדות
IS - 2
ER -