TY - JOUR
T1 - הגירה ממניעים אידאולוגיים לערי הפיתוח והשפעתה על פוטנציאל המוביליות החינוכית
AU - כהן, ז'נט
AU - ביליג, מרים
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - המחקר בוחן את השפעתם של גרעינים תורניים שהתיישבו בשתי ערי פיתוח בארץ בין השנים 2000–2016, על פוטנציאל המוביליות של האוכלוסייה הוותיקה בתחום החינוך, תוך התמקדות בחינוך הדתי-לאומי. התיישבות זו משקפת דגם מיוחד של הגירה פנימית הנובעת ממניעים אידאולוגיים במטרה לחולל שינויים בקהילות המקומיות. המחקר מבקש להשיב על שתי שאלות מרכזיות: (1) כיצד השפיעו חברי הגרעין התורני על מערכת החינוך המקומית? ו-(2) מה הייתה תגובת האוכלוסייה המקומית לניסיונות אלו? המחקר מתבסס על ניתוח איכותני שכלל 64 ראיונות עומק וניתוח כמותי של נתונים מוסדיים. ממצאי המחקר מצביעים על השפעה רחבה: התערבות הגרעינים בחינוך הפורמלי הובילה להקמת בתי ספר חדשים "תורניים" יותר; לשינוי ייעוד של בתי ספר הוותיקים וליצירת מסלולי לימוד בגישה חרדית-לאומית. תגובת התושבים הוותיקים ליוזמות הגרעין היו דיפרנציאליות: הציבור המקומי החזק יותר מבחינה דתית-תורנית ייחל לשינוי ונהנה מהתמורות החינוכיות ומהמפגש החברתי עם חברי הגרעינים. לעומת זאת, הוותיקים המסורתיים ביטאו התנגדות לשינויים בטענה כי נכפו עליהם, והביעו מורת רוח מהתנשאות חברי הגרעינים כלפיהם. הממצאים מחזקים את ההנחה לפיה להגירה אידאולוגית השפעות מרחיקות לכת על מערכת החינוך. מחקר זה טוען כי ההערכה של תרומה זו משתנה בהתאם לפסיפס התרבותי-החברתי הקיים במקום, היינו, רמת הדתיות והרקע החברתי, לאור השינויים הבין-דוריים שהתחוללו בקרב התושבים בערי הפריפריה. (מתוך המאמר)
AB - המחקר בוחן את השפעתם של גרעינים תורניים שהתיישבו בשתי ערי פיתוח בארץ בין השנים 2000–2016, על פוטנציאל המוביליות של האוכלוסייה הוותיקה בתחום החינוך, תוך התמקדות בחינוך הדתי-לאומי. התיישבות זו משקפת דגם מיוחד של הגירה פנימית הנובעת ממניעים אידאולוגיים במטרה לחולל שינויים בקהילות המקומיות. המחקר מבקש להשיב על שתי שאלות מרכזיות: (1) כיצד השפיעו חברי הגרעין התורני על מערכת החינוך המקומית? ו-(2) מה הייתה תגובת האוכלוסייה המקומית לניסיונות אלו? המחקר מתבסס על ניתוח איכותני שכלל 64 ראיונות עומק וניתוח כמותי של נתונים מוסדיים. ממצאי המחקר מצביעים על השפעה רחבה: התערבות הגרעינים בחינוך הפורמלי הובילה להקמת בתי ספר חדשים "תורניים" יותר; לשינוי ייעוד של בתי ספר הוותיקים וליצירת מסלולי לימוד בגישה חרדית-לאומית. תגובת התושבים הוותיקים ליוזמות הגרעין היו דיפרנציאליות: הציבור המקומי החזק יותר מבחינה דתית-תורנית ייחל לשינוי ונהנה מהתמורות החינוכיות ומהמפגש החברתי עם חברי הגרעינים. לעומת זאת, הוותיקים המסורתיים ביטאו התנגדות לשינויים בטענה כי נכפו עליהם, והביעו מורת רוח מהתנשאות חברי הגרעינים כלפיהם. הממצאים מחזקים את ההנחה לפיה להגירה אידאולוגית השפעות מרחיקות לכת על מערכת החינוך. מחקר זה טוען כי ההערכה של תרומה זו משתנה בהתאם לפסיפס התרבותי-החברתי הקיים במקום, היינו, רמת הדתיות והרקע החברתי, לאור השינויים הבין-דוריים שהתחוללו בקרב התושבים בערי הפריפריה. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001110953
M3 - מאמר
SN - 2223-0009
JO - הגירה
JF - הגירה
ER -