TY - JOUR
T1 - גישת אסימילציה סגמנטית דתית: הישגים לימודיים של מהגרי המערב במערכת החינוך הישראלית
AU - בולוטין-צ'צ'שוילי, סבטלנה
AU - ליסיצה, סבינה
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הזכאות לתעודת בגרות בקרב שלוש קבוצות של מהגרים מן המערב: דוברי אנגלית, דוברי ספרדית ודוברי צרפתית, בהשוואה לילידי ישראל מהדור השלישי בדגש על ההבדלים בין מהגרי הדור הראשון לדור השני. המחקר נערך על בסיס הנתונים של משרד החינוך. אוכלוסיית המחקר כללה 52,043 בוגרי י"ב מקבוצות אלו בשנת הלימודים תשע"א. ממצאי המחקר מצביעים על כך שקיימת שונות בין שלוש הקבוצות, הן בנוגע לשיעורי הזכאות לתעודת בגרות, והן בנוגע לדפוסי ההבדלים בין שני הדורות. בדור הראשון בשלוש קבוצות המהגרים נמצאו שיעורים נמוכים יותר של זכאות, בהשוואה לילידי ישראל מהדור השלישי, ואילו בדור השני התמונה השתנתה. שיעורי הזכאות בקרב הדור השני של דוברי ספרדית היו הגבוהים ביותר בהשוואה לכל הקבוצות, כולל ילידי ישראל מהדור השלישי. בעוד שבקרב דוברי ספרדית ודוברי צרפתית בדור השני חלה עלייה בשיעורי הזכאות לתעודת בגרות, בהשוואה לדור הראשון, בקרב דוברי אנגלית, כמעט ולא נמצא הבדל בין הדורות. ניתן להסביר מגמות אלו בעיקר על-ידי העובדה שקיים הבדל בדפוסי ההשתלבות בזרמי החינוך השונים בין שלוש קבוצות המהגרים: דוברי ספרדית ודוברי צרפתית נוטים יותר להשתלב בזרמי החינוך הממלכתיים, בעוד שדוברי אנגלית נוטים להשתלב בזרמי החינוך ה"אחר", ברובו החינוך החרדי. ממצאים אלה תואמים לגישת האסימילציה הסגמנטית. אולם בנוסף לגרסה הקלסית של גישה זו, הטוענת כי הישגים לימודיים מושפעים בעיקר על-ידי רלוונטיות של ההון האנושי של הוריהם, ממצאי המחקר מצביעים על אסימילציה סגמנטית דתית. על-פי גישה זו, השתייכות דתית אשר באה לידי ביטוי בסוג המוסד בו משתלב התלמיד עשויה להוות גורם מכריע בנוגע לשיעורי הזכאות לתעודת בגרות. (מתוך המאמר)
AB - מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הזכאות לתעודת בגרות בקרב שלוש קבוצות של מהגרים מן המערב: דוברי אנגלית, דוברי ספרדית ודוברי צרפתית, בהשוואה לילידי ישראל מהדור השלישי בדגש על ההבדלים בין מהגרי הדור הראשון לדור השני. המחקר נערך על בסיס הנתונים של משרד החינוך. אוכלוסיית המחקר כללה 52,043 בוגרי י"ב מקבוצות אלו בשנת הלימודים תשע"א. ממצאי המחקר מצביעים על כך שקיימת שונות בין שלוש הקבוצות, הן בנוגע לשיעורי הזכאות לתעודת בגרות, והן בנוגע לדפוסי ההבדלים בין שני הדורות. בדור הראשון בשלוש קבוצות המהגרים נמצאו שיעורים נמוכים יותר של זכאות, בהשוואה לילידי ישראל מהדור השלישי, ואילו בדור השני התמונה השתנתה. שיעורי הזכאות בקרב הדור השני של דוברי ספרדית היו הגבוהים ביותר בהשוואה לכל הקבוצות, כולל ילידי ישראל מהדור השלישי. בעוד שבקרב דוברי ספרדית ודוברי צרפתית בדור השני חלה עלייה בשיעורי הזכאות לתעודת בגרות, בהשוואה לדור הראשון, בקרב דוברי אנגלית, כמעט ולא נמצא הבדל בין הדורות. ניתן להסביר מגמות אלו בעיקר על-ידי העובדה שקיים הבדל בדפוסי ההשתלבות בזרמי החינוך השונים בין שלוש קבוצות המהגרים: דוברי ספרדית ודוברי צרפתית נוטים יותר להשתלב בזרמי החינוך הממלכתיים, בעוד שדוברי אנגלית נוטים להשתלב בזרמי החינוך ה"אחר", ברובו החינוך החרדי. ממצאים אלה תואמים לגישת האסימילציה הסגמנטית. אולם בנוסף לגרסה הקלסית של גישה זו, הטוענת כי הישגים לימודיים מושפעים בעיקר על-ידי רלוונטיות של ההון האנושי של הוריהם, ממצאי המחקר מצביעים על אסימילציה סגמנטית דתית. על-פי גישה זו, השתייכות דתית אשר באה לידי ביטוי בסוג המוסד בו משתלב התלמיד עשויה להוות גורם מכריע בנוגע לשיעורי הזכאות לתעודת בגרות. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001110953
M3 - מאמר
SN - 2223-0009
VL - 4
SP - 53
EP - 72
JO - הגירה
JF - הגירה
ER -